En elev i niende trinn ved Allergot ungdomsskole har testet positivt på koronavirus. Det har også en elev ved Jessheim videregående skole. Det er iverksatt smittesporing i samarbeid mellom skolene og smittesporingsteamet i kommunen.

Elever og ansatte som identifiseres som nærkontakter til de smittede vil bli kontaktet direkte av smittesporingsteamet og satt i karantene. Elever og foresatte bes følge med på informasjon som deles i skolenes kommunikasjonskanaler.

Digital hjemmeundervisning

For å kunne gjennomføre en tilfredsstillende smittesporing uten ytterligere risiko for smitte mellom elever, har kommuneoverlegen bestemt at niende trinn ved Allergot ungdomsskole skal ha hjemmeundervisning i perioden 23. til 25. september.

-Vi mener at hjemmeundervisningen blir en god faglig løsning for de 137 elvene på niende trinn ved Allergot ungdomsskole. Skolene i Ullensaker er godt forberedt på slike situasjoner, sier kommunaldirektør for skole og barnehage Yngve Rønning.

Ved Jessheim videregående skole vil all undervisning foregå digitalt ut uken. Dette av hensyn til smittesporing og smittevern.

- Ikke møt på skolen med symptomer

- Det er svært viktig å huske at ingen skal møte på skole eller jobb med symptomer. Elever som får symptomer på luftveisinfeksjon og forkjølelse som tett/rennende nese, sår hals, feber/slapphet, hoste eller nedsatt smaks- og luktesans, må holde seg isolert og ringe fastlege eller kommunens testtelefon på 66 10 14 16, eventuelt legevakt på kveld/helg, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Elever og ansatte som i løpet av perioden 23. til 25. september ikke har fått egen beskjed om at de er nærkontakter, kan avvikle høstferie som normalt, men alle bør være oppmerksomme på symptomer.

Totalt tre nye tilfeller i dag

Ytterligere en person er bekreftet smittet i dag, slik at det totalt er tre nye tilfeller i Ullensaker i dag. De tre tilfellene er forbundet med tidligere smittetilfeller i kommunen. Totalt er 109 personer i Ullensaker bekreftet smittet med koronavirus.

Publisert: 22.09.2020 20:27
Sist endret: 22.09.2020 20:29