Et bredt politisk flertall i Ullensaker kommune vedtok tirsdag den 14. november en felles uttalelse om konflikten mellom israelere og palestinere.

Uttalelse fra kommunestyret i Ullensaker kommune:

• Alle mennesker, av alle folkeslag og religioner, er ukrenkelige og umistelige, og denne anerkjennelsen er et viktig grunnlag for fred i verden. Ullensaker kommune oppfordrer til våpenhvile mellom palestinere og israelere. Fortsatt våpenbruk vil aldri føre til fred.
  • Kommunen advarer også mot en spredning av konflikten i regionen, og oppfordrer til at man på Gaza sørger for at sårede umiddelbart får hjelp, at sivile beskyttes, at humanitær bistand slipper gjennom til den hardt rammede befolkningen i mye større grad enn nå. Kommunen oppfordrer også til at alle gisler, må frigis.

Forslaget ble fremmet av Høyre, Frp og Ap, etter at det opprinnelige forslaget fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Rødt og Miljøpartiet De Grønne ikke fikk flertall.

Markerer FNs internasjonale dag for solidaritet med det palestinske folket

I samme kommunestyremøte kom partiet Rødt med et grunngitt spørsmål til ordfører om kommunen vil legge til rette for en markering av FNs internasjonale dag for solidaritet med det palestinske folket den 29. november. Partiet Rødt ønsket en lignende markering som ble gjennomført i solidaritet med det ukrainske folket, da kommunen lyssatte rådhustårnet i gult og blått.

- Å anerkjenne alle parter i denne saken, er å anerkjenne saken i tråd med FN, og dermed kan vi sette belysning denne dagen, sa ordfører Ståle Lien Hansen (Frp).

Les mer om hvordan kommunen styres

Politiske organiseringen og hvordan kommunen styres slik styres Ullensaker kommune.

Publisert: 16.11.2023 13:22
Sist endret: 16.11.2023 14:30