Den 1. januar 2024 skal tre fylker bli til sju og én kommune splittes i to. Ullensaker vil få nytt kommunenummer.

For å få tilstrekkelig tid til å håndtere ca. 50 millioner endringer i matrikkel (eiendomsregister) og grunnbok før årsskiftet, stenges systemene for all oppdatering noen få virkedager i desember 2023.

Du kan bli berørt dersom:

• du eier en eiendom, og vurderer å søke om å dele denne i to eller flere eiendommer
  • du skal selge en del av eiendommen som tilleggsareal til naboen din, eller kjøpe tilleggsareal til egen eiendom
  • du skal måle opp eiendommen din (klarlegge eksisterende grenser)
  • du skal kjøpe eller selge eiendom, eller representerer en som skal gjøre dette
  • du skal seksjonere en eiendom (dele opp en bygning i flere eierseksjoner, slik at flere kan eie hver sin del av bygningen)
  • du skal tinglyse rettigheter i eiendom (for eksempel veirett)
  • eller du ønsker å sammenføye to gnr/bnr som du eier

Konsekvenser når matrikkelen stenger

Matrikkelen er Norges offisielle register over fast eiendom, herunder bygninger, boliger og adresser.

Konsekvenser ved stenging:

1. Ingen registrering (matrikkelføring) i matrikkelen i noen av landets kommuner i perioden matrikkelen er stengt. Dette betyr bl.a. at registering av nye eiendommer, seksjonering, grensejustering/arealoverføring, adressering eller bygningsregistrering ikke kan utføres.
  2. Ingen innsending av matrikkeldokumenter til tinglysing. Kartverket anbefaler at kommunene sender siste melding til tinglysing 29.11.23, for å sikre tid til eventuell feilretting ved retur fra tinglysingen.
  3. Ingen føring av konsesjonsforhold i eiendomsregisteret. Alternativ: Egenerklæring om konsesjonsfrihet kan sendes på papir med original underskrift til kommunen. Dette forutsetter at innsender er klar over Kartverkets frister for tinglysing. Kommunen kontrollerer, signerer og stempler, og sender tilbake til kjøper eller representant for denne. Kjøper, eller representant for denne, sender signert skjema til tinglysing sammen med hjemmelsdokumentet (skjøtet) før grunnboken stenger. Det samme gjelder for konsesjonsvedtak.
  4. Ingen oppdatering av informasjon om grunnforurensning, kulturminner, endringer fra folkeregisteret og enhetsregisteret i perioden: Integrasjonen vil starte opp igjen når systemene er oppe igjen på nyåret.

Konsekvenser når grunnboken stenger

Grunnboken er et offentlig register over tinglyste rettigheter og heftelser i fast eiendom og borettslagsandeler. Konsekvenser ved stenging:

• Ingen føring i grunnboka av mottatte papirdokumenter i grunnbokens nedetid. Disse vil bli ført 02.01.2024 kl. 21.00 og de vil få prioritet etter dokumenter mottatt elektronisk i nedetiden. Alle elektronisk innsendte dokumenter i perioden, blir liggende i kø hos Altinn, og får prioritet fra det tidspunktet overføringen til grunnboka starter igjen på nyåret.

Alternativer

Kartverkets innsynstjenester, eksempelvis www.seeiendom.no og E-handel, er tilgjengelige gjennom hele perioden som registrene er stengt. NB! Tjenestene viser data fra frystidspunktet.

Les mer om kommune- og regionreformene på Kartverkets hjemmesider:  Kommune- og fylkesendringer | Kartverket.no

Publisert: 07.12.2023 10:05
Sist endret: 12.12.2023 12:30