Foto: Ullensaker kommune

Kort fortalt

Flere flytter til Ullensaker kommune

Ullensaker kommune opplever en årlig tilflytting på over 1000 mennesker, med prognoser som peker mot en befolkning på over 65 000 innbyggere innen 2040.

Samarbeid med OsloMet - innovasjon og utvikling

Samarbeidet med OsloMet har som mål å føre til innovasjon, ressursoptimalisering og bedre tjenester for kommunen og universitetet. Partnerskapet med Ullensaker kommune inkluderer rekruttering, praksisplasser, etter- og videreutdanning, forsknings- og utviklingsprosjekter og innovasjon, med mål om å implementere nødvendige endringer og forbedringer.

OsloMet er landets 3. største utdanningsinstitusjon

OsloMet har i dag rundt 21 000 studenter og 2 500 ansatte. OsloMet engasjerer seg både i forskning, utdanning og gründervirksomhet, og har som hovedmål om å være en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet og det å ta i bruk ny teknologi, innovative løsninger og effektive arbeidsformer.

Kommunen må tenke innovativt

Tilflytting

Ullensaker kommune er i endring. Hvert år flytter over 1000 mennesker hit, og innen 2040 forventes det at det vil være over 65 000 innbyggere i kommunen. Derfor er det avgjørende at kommunen hele tiden klarer å tilpasse seg og møter fremtidens behov.

Digitalisering

Kommunen har allerede begynt å ta skritt mot digitalisering innen for eksempel helse- og omsorgstjenester. Fremover skal det jobbes med å se på muligheter for et veiledningssenter, en digital plattform og et nytt journalsystem.

MILA – Mitt liv, mitt ansvar, er et pågående prosjekt for digital hjemmeoppfølging av pasienter med KOLS og hjertesvikt. Prosjektet er i en spredningsfase og planen er å implementere digital hjemmeoppfølging som del av drift innen 2025.

Mer innovasjon og utvikling

Samarbeidet med OsloMet skal inspirere oss til å tenke nytt om hvilke tilbud kommunen gir og forhåpentligvis hjelpe oss til å optimalisere bruken av ressurser i fremtiden. Vårt mål er å styrke både Ullensaker kommune og OsloMet gjennom innovasjon og utvikling i regionen.

- Jeg er imponert over kommunens vilje til å forstå og møte virkeligheten. Jeg ser et sterkt engasjement for å forbedre og tilpasse tjenestene i Ullensaker for framtiden, og er begeistret for samarbeidet, sier prorektor Carl Christian Thodesen fra OsloMet.

OsloMet - forskning og gründervirksomhet

Gründergarasjen

OsloMet driver ikke bare med forskning og utdanning, de tenker også entreprenørskap. Gründergarasjen er en inkubator tilhørende OsloMet, for oppstartsbedrifter som skal skape relasjoner mellom studenter, forskere, bedrifter og samfunnet for øvrig.

Foran både den politiske og administrative ledelsen i kommunen viste bedriften Trall frem sin sang- og musikkopplevelsesapp og Chew forklarte sitt digitale matlagingskurs for barn, for å vise hvilke muligheter som ligger i samarbeidet framover.

Ullensaker ønsker å bli forsket på

Med fokus på bruk av ny teknologi og innovative samhandlingsformer ønsker Ullensaker kommune å samarbeide med institusjoner som OsloMet, men også frivilligheten og innbyggerne, for å utvikle tjenester som alltid er best tilpasset innbyggernes behov.

Gunnhild Grimstad Kirkeby, kommunaldirektør for helse og omsorg, understreker viktigheten av å forske og forbedre tjenestene, med fokus på å inkludere innbyggerne i utviklingsprosessen. - Vi ønsker å bli forsket på, sier hun.

Samarbeid for framtiden

Samarbeidet mellom OsloMet og Ullensaker kommune vil omfatte rekruttering av studenter, praksisplasser, etter- og videreutdanning, forsknings- og utviklings-prosjekter og innovasjon innen den kommunale sektoren.

Målet med avtalen er å etablere samarbeid på flere områder, inkludert rekruttering av personell fra Ullensaker kommune til OsloMet, veiledning av bacheloroppgaver, offentlig sektor-ph.d. for kommunalt ansatte, etablering av universitetsvirksomheter, og samarbeid om forsknings- og utviklingsprosjekter.

Ordfører Ståle Lien Hansen uttrykker at dette partnerskapet byr på muligheter og er trygg på at Ullensaker kommune, med sin store kompetanse og vilje til å ta tak, vil lykkes i å implementere endringene som trengs.

- Dette partnerskapet ser ut til å være en spennende reise mot en bedre fremtid for både Ullensaker kommune og OsloMet, avslutter ordføreren.

Foto: Ullensaker kommune

Fakta om samarbeidet med OsloMet

Universitetskommune

OsloMet har inngått en intensjonsavtale med Ullensaker kommune om å bli universitetskommune. Universitetskommune er et gjensidig samarbeidsprosjekt som skal sikre langsiktig tilgang på kunnskap og kompetanse som er viktig for utvikling av gode og bærekraftige samfunn.

Målet er å etablere samarbeid om:

• rekruttering av personer fra Ullensaker kommune til OsloMet
  • praksisplasser
  • tilbud om etter- og videreutdanning
  • veiledning av bachelor-oppgaver og andre oppgaver
  • offentlig sektor-ph.d. for ansatte i kommunen
  • etablering av private og offentlige «universitetsvirksomheter»
  • etter- og videreutdanningstilbud
  • samarbeid om forskings- og utviklingsprosjekt
  • pilotering innenfor kommunale tjenesteområde og samfunnsutvikling
  • innovasjon i kommunal sektor

Publisert: 07.11.2023 10:53:30