Forsiden av rapporten bedreVANN

Rapport som sammenlikner kommunene

Hvert år gir Norsk Vann ut rapporten bedreVANN for å øke kvaliteten på vann- og avløpstjenestene, se på kostnadseffektiviteten og bærekraft, og kunne sammenlikne kommunene og interkommunale selskaper. I årets rapport er 77 kommuner og 9 interkommunale selskaper med.

Ullensaker med høyeste mulige score

Ullensaker har som få andre kommuner fått 4 av 4 mulige poeng på alle kriteriene i vurderingen av «standarden på kommunal vannforsyning». Dette betyr at kvaliteten på drikkevannet er god og trygg. Vi har gode alternative forsyningskilder. Vanntapet er lavt - altså det aller meste av vannet vi produserer kommer frem til abonnenten.

Vurderingskriterier og score:

• Hygienisk betryggende drikkevann (4 av 4 mulige poeng): 100 % av innbyggerne tilknyttet den kommunale vannforsyningen har hygienisk betryggende drikkevann. Vannforsyningen er beskyttet mot forurensning i kilde/nedbørfelt og gjennom vannbehandlingen og har dokumentert god hygienisk kvalitet.
  • Bruksmessig vannkvalitet (4 av 4 mulige poeng): 100 % av innbyggerne tilknyttet har god bruksmessig kvalitet. Kravene til pH og farge er tilfredsstilt.
  • Leveringsstabilitet (4 av 4 mulige poeng): Ikke planlagte avbrudd i trykkvannsforsyningen utgjør 0,5 timer i snitt pr. innbygger pr. år og totale avbrudd er < 1,0 time i snitt.
  • Alternativ forsyning (4 av 4 mulige poeng): 100 % av innbyggerne, som får vann fra vannverk som forsyner > 1000 innbyggere, har gode alternative forsyningsmuligheter som kan levere i inntil 3 måneder
  • Ledningsnettets funksjon (4 av 4 mulige poeng): Beregnet vanntap er < 20 % av den totale vannmengden som er produsert og levert på distribusjonsnettet.

Les hele rapporten

BedreVann