Kommuneoverlegen og statsminister Jonas Gahr Støre.

Foto: Statsministerens kontor. Kommuneoverlegen og statsminister Jonas Gahr Støre.

Mottakssenter på OSL

I samarbeid med politiet, Avinor, Utenriksdepartementet, Oslo universitetssykehus, Statsforvalteren og Helsedirektoratet koordinerer og drifter Ullensaker kommune mottakssenteret for evakuerte på OSL. Ullensaker kommune skal gi bistand til alle som ankommer mottakssenteret.

Mottakssenteret bemannes ved spesielle hendelser som:

• evakueringer
  • smittesituasjoner
  • flyhavari
  • flykapringer og bombetrusler mot fly (politiet har en ledende rolle, Ullensaker kommune bistår)
  • særlig farlige kjemiske stoffer, giftig røyk, radioaktiv stråling og biologiske smittestoffer (CBRNE)

Ullensaker gir helsehjelp og praktisk bistand

Ved hendelser, slik som evakueringen fra Gaza, vil Ullensaker kommune stille med:

• psykososialt kriseteam
  • kommuneoverlege
  • etableringsteam
  • beredskapskoordinator
  • om nødvendig et team fra NAV

Etableringsteamet tar av seg alt det praktiske. Dette inkluderer å tilrettelegge for tolketjenester, mat og drikke, og varme klær. NAV-teamet sjekker om folk har et sted å bo eller trenger overnatting, samt undersøker om de har midler til livsopphold og trenger koordineringen mot andre kommuner.

Les mer om samfunnssikkerhet og beredskap i Ullensaker kommune

Samfunnssikkerhet og beredskap

Publisert: 17.11.2023 11:52