Bilde: Kommunedirektør Erling Kristiansen og HV-troppssjef Vidar

Kommunalt ansatte i HV-uniform

Møt Vidar. Han er til vanlig avdelingsleder i Ullensaker kommune og styrer med bymiljø, parkanlegg, idrett og friluftsliv. En gang i året viser han frem at han også har et ansvar langt utover de kommunale tjenester. Vidar er en del av HV-05 (Hadeland HV-område), hvor han er troppssjef for stabstroppen.

«Uniform på jobben-dagen»

Heimevernet arrangerer «Uniform på jobben-dagen» den 6. desember. Da får vi et lite innblikk i hva folkeforsvaret innebærer i praksis. Kvinner og menn i sivile jobber utgjør en svært viktig del av forsvaret av Norge. Vi må huske på at en forutsetning for at vi kan leve det gode liv, er at vi tar samfunnssikkerhet og beredskap på alvor.

Fakta Heimevernet

• Heimevernet (HV) er en nasjonal beredskaps- og innsatsstyrke
  • 40 500 soldater fordelt på 11 HV-distrikter
  • Distriktene har det territorielle ansvaret for beskyttelse av viktige militære og sivile installasjoner
  • Utgjør hoveddelen av Norges førstelinjeforsvar - på kort varsel kan HV-soldatene stille opp når Forsvaret og det sivile samfunnet trenger det
  • HV kan også bli bedt om å bistå sivile myndigheter ved naturkatastrofer, leteaksjoner og ulykker, mens godt trente innsatsstyrker kan beordres til å løse ekstraordinære oppdrag

Samfunnssikkerhet og beredskap i Ullensaker kommune

Ullensaker kommune har ansvar for å ivareta velferden, sikkerheten og tryggheten til alle sine innbyggere, tilreisende, forbipasserende og andre som oppholder seg i kommunen til ethvert tidspunkt.

Les mer om samfunnssikkerhet og beredskap i Ullensaker kommune

Publisert: 06.12.2023 09:09
Sist endret: 06.12.2023 09:36