Vinnere av Forbedringsprisen 2023. Bjørn Guldvog delte ut prisen til Anette Melsnes Skogvold (Ahus), Marte Fredriksen (Ullensaker kommune), Foto: Helsedirektoratet/Maiken Østrem Dignes.

Retter seg mot en sårbar pasientgruppe

IHT retter seg mot sårbare eldre med sammensatte behov. Pasientgruppen kjennetegnes ved at de har flere samtidige og kroniske sykdommer. De mottar ofte tjenester fra både spesialisthelsetjenesten og de kommunale helse- og omsorgstjenestene, inkludert fastlegene. Å samordne tjenester og helseinformasjon for denne pasientgruppen er utfordrende, og små uregelmessigheter kan få store konsekvenser.

Juryens begrunnelse

Forbedringsprisen ble delt ut under årets Pasientsikkerhetskonferanse av direktør i Helsedirektoratet Bjørn Guldvog. Dette er juryens begrunnelse:

Gjennom prosjektet "Integrerte helsetjenester til skrøpelige eldre med sammensatte behov og høyt forbruk av helsetjenester" (IHT) har sykehus, kommuner og fastleger gått sammen for å sikre at spesielt sårbare pasienter får nødvendige helsetjenester fra ulike instanser til rett tid og på rett måte.

Ullensaker kommune deltar i prosjektet med en sykepleier som følger opp de pasientene i kommunen som er med i prosjektet. I tillegg deltar pasientens fastlege.

Pasientens individuelle behov

Tjenestemodellen som er utviklet er "personsentrert", det vil si at den ta utgangspunkt i pasientenes individuelle behov og livssituasjon. Prosjektet har i tillegg utviklet nye digitale verktøy for samarbeid, oppfølging og måling av resultater. Dette er både forbedring og innovasjon, og arbeidet har allerede gitt gode resultater:

• Målinger viser at færre pasienter trenger øyeblikkelig hjelp og døgnopphold enn tidligere, og at flere får forebyggende helsetjenester og dagtjenester.
  • Tilbakemeldingene fra pasient og pårørende er også svært gode. De forteller at de har fått mer trygghet, forutsigbarhet, samt innsikt i egen helse.
  • Arbeidet har stor overføringsverdi og gir inspirasjon og læring til andre.

Publisert: 29.11.2023 14:37
Sist endret: 29.11.2023 15:14