Illustrasjon informasjonsmøte beredskapshjem

Illustrasjonsfoto: byAksel

– Vi har et stort behov for flere beredskapshjem i kommunen, sier avdelingsleder i Ullensaker barnevernstjeneste, Linda Fevang.

Nå leter hun blant kommunens innbyggere for å rekruttere beredskapshjem i nærområdet.

Barn og unge som må flytte, foretrekker ofte å flytte til familie, nettverk eller nærmiljø. Slik blir overgangen lettere og det føles tryggere for barnet som står i en vanskelig situasjon. Derfor mobiliserer vi innad i kommunen.

– Vi har et ønske om å opprettholde mest mulig stabilitet i barnets liv, for eksempel ved at det kan fortsette å gå på skolen eller barnehagen, eller leke med vennene sine, forklarer Fevang.

Alle innbyggerne i Ullensaker oppfordres derfor til å ta praten om de kan hjelpe et barn i nærmiljøet som beredskapshjem.

Trygt og stabilt hjem

Barna som trenger beredskapshjem, har behov for trygge og stabile voksne som kan tilby omsorg og forutsigbare rammer i en urolig fase av livet. Barna kan ha med seg vanskelige opplevelser i bagasjen som du må være forberedt på å møte med varme og tålmodighet.

Det er ønskelig at du har erfaring med barn og unge, derfor henvender vi oss spesielt til besøkshjem, fosterhjem, skole eller barnehage, trenere, helsearbeidere eller andre med tilsvarende erfaring. Du må også beskrive deg selv som tålmodig, forutsigbar, omsorgsfull og raus, og ha evne til å være en trygg havn for et barn i krise.

Informasjonsmøte på Ullensaker rådhus

Barneverntjenesten inviterer til et informasjonsmøte på Ullensaker rådhus onsdag 12. april klokken 15-16 om hvordan vi sammen kan hjelpe barna i kommunen. Her er alle kommunens innbyggere velkommen til et møte som vil gi informasjon om hvordan det er å jobbe som beredskapshjem, fosterhjem og besøkshjem.

Her finner du stillingsannonsen til å bli kommunalt beredskapshjem
Her finner du mer info om beredskapshjem fra Bufdir

Publisert: 11.04.2023 15:10
Sist endret: 11.04.2023 17:12