I kveld er to skoleelever i Ullensaker bekreftet smittet med koronavirus. Det er iverksatt smittesporing tilknyttet elevene i samarbeid mellom skolene og smittesporingsteamet i kommunen.

En elev på 2. trinn ved Skogmo skole har testet positivt på koronavirus. Alle 49 elever på 2. trinn, samt en lærer, regnes som nærkontakter. Disse er satt i karantene og skal dessuten testes for koronasmitte.

Ytterligere en elev ved Jessheim videregående skole er bekreftet smittet med koronavirus. 79 elever og 13 lærere er definert som nærkontakter til de totalt tre smittetilfellene. Disse er satt i karantene og skal testes. Flertallet av disse bor i Ullensaker kommune.

Et lokalt utbrudd av covid-19

- Vi karakteriserer dette som et lokalt utbrudd av covid-19. Vi har samarbeidet tett med Folkehelseinstituttet hele veien, og har god oversikt over den lokale klyngen av smittetilfeller hvor smitten kommer fra. Vi har tro på at vi nå ved hjelp av ytterligere smittesporing og testing kan få kontroll på utbruddet, sier kommuneoverlege i Ullensaker, Einar Kristian Borud.

I tillegg til de to skoleelevene er ytterligere fire personer bekreftet smittet med koronasmitte i dag. Så langt i uke 39 er det bekreftet totalt ni nye smittetilfeller i Ullensaker. Uken før ble åtte personer bekreftet smittet.

-Antallet smittetilfeller i Ullensaker øker, og jeg oppfordrer alle til å hjelpe til med å snu denne trenden gjennom å overholde smittevernreglene som vi nå kjenner godt; vask hender, hold avstand og hold deg hjemme hvis du har symptomer. Det er imidlertid viktig å si at de fleste av smittetilfellene den siste tiden er tilknyttet klynger som vi har god oversikt over. Den jevne innbygger i Ullensaker trenger ikke være engstelig for å bevege seg ute i det offentlige rom, så lenge de overholder smittevernreglene, sier kommuneoverlege Einar Kristian Borud.

Viktig å opprettholde vanlig undervisning

Som skoleeier for barne- og ungdomsskolene i kommunene, er Ullensaker kommune opptatt av å opprettholde vanlig undervisning så langt det lar seg gjøre.

-Vi har gode rutiner for smittevern på skolene våre og et godt samarbeid med lokale helsemyndigheter, blant annet rundt smittesporingsarbeid. Slik kan vi holde antall elever og ansatte som settes i karantene på et minimum ved tilfeller som dette. Vi er opptatt av at elevene skal få et godt og mest mulig ordinært skoletilbud i slike tilfeller. Selv om vi har gode løsninger for digital fjernundervisning, er dette et tiltak som kun brukes i nødsfall eller i tilfeller der elever blir satt i karantene, forteller kommunaldirektør for skole og barnehage i Ullensaker kommune, Yngve Rønning.

Publisert: 24.09.2020 22:18
Sist endret: 24.09.2020 22:21