Ullensaker kommune og Norges Geotekniske Institutt (NGI) har over lengre tid fulgt med på erosjonsutviklingen i Dølibekken, da det er kjent at det forekommer kvikkleire i dette området.

Kvikkleire i seg selv er ikke kritisk så lenge den er godt tildekket av et tørrskorpelag. Det er først ved omfattende erosjon, som kan frigjøre kvikkleira, at det kan være fare for at skred kan utløses.

Den siste tiden har det vært gjennomført en rekke grunnboringer i området for å kartlegge kvikkleireforekomsten. Dette for å sikre kunnskap om økt erosjon kan medføre fare for et kvikkleireskred. Så langt viser de nye undersøkelsene at det er forekomster av kvikkleire under Gardermobanen og E6. Det er ikke avdekket kvikkleiresoner som rammer boligbebyggelse i undersøkelsene som er utført av NGI.

For tiden pågår det også et større sonekartleggingsprogram for kvikkleire som utføres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), og så langt har heller ikke NVE medelt at det er avdekket potensiell fare for bebyggelse.

Erosjonssikret i 2023

Erosjonen i Dølibekken har i lengre tid vært kjent for kommunen. Det resulterte i at NGI ble engasjert for å bistå kommunen med å undersøke området i 2023. Etter anbefalinger fra NGI gjennomførte Ullensaker kommune derfor sikringstiltak i Dølibekken i 2023.

Som følge av at det er observert økende erosjon i området har Ullensaker kommune engasjert NGI videre våren 2024 for å gjennomføre flere undersøkelser av området. NGI konkluderte med at området bør sikres ytterligere mot erosjon, og det har gjennom sommeren vært jobbet i dialog med Statens vegvesen og Bane NOR som eier av infrastrukturen i området for å skaffe mer kunnskap.

Ferdsel i området bør unngås

NGI har anbefalt at ferdsel i ravinen bør unngås. Det er et faremoment med høye erosjonskanter som kan gli ut. Ferdsel bør særlig unngås i forbindelse med kraftig nedbør og i noen dager etterpå.

Kartutsnitt kvikkleireområde ved Dølibekken

Kartutsnitt kvikkleireområde