Fellesbilde av politirådet

Foto: Ullensaker kommune

Strategi mot kriminalitet

Den seneste tiden har det vært store medieoppslag om ungdomskriminalitet, ran og vold i kommunen. Dette var et av temaene som ble tatt opp på i politirådet på Ullensaker rådhus, da Øst politidistrikt fortalte om sine strategier og innsats inn mot de aktuelle temaene.

– Vi har en rettet innsats mot vold, ran og trusler. Vi er mer synlige og har en mer tilstedeværelse på offentlige steder, samtidig som vi har hyppigere kontakt med samarbeidspartnere og innbyggere, sier Halvor Mangerud, seksjonsleder for nærpolitiet i Ullensaker.

Et annet punkt politiet trakk frem var bedre kontinuitet i kontakten rettet mot aldersgruppen som er utsatt og som selv er gjerningspersoner.

Har tro på tiltakene

Leder i ungdomsrådet, Afrinesh Aslam, er glad for at ungdomsrådet har blitt invitert med på dagens møte og at politiet ønsker å samarbeide med ungdomsrådet videre.

– Jeg ser at politiet ser alvorlig på tematikken og at de jobber aktivt med å bedre situasjonen. Det er fint å se at det blir gjort noe, forteller lederen for ungdomsrådet.

Aslam er ærlig på at hun har vært skeptisk til politiet og innsatsen deres rettet mot ungdomskriminalitet. Hun forteller at etter dagens møte så har hun endret mening.

– Jeg ser selv i dag at politiet jobber aktivt med å skape en dialog og kontakt med ungdom i lokalområdet. Jeg har tror på tiltakene de presenterte under møtet i dag. Jeg syns også det er fint at de vil samarbeide videre med oss i ungdomsrådet, sier Afrinesh optimistisk.

Inspirerende å se arbeidet som blir gjort

Politimester i Øst politidistrikt Cecilie Lilaas-Skari er fornøyd med dagens møte og setter pris på å få være med rundt på de forskjellige politirådene i distriktet.

– Det er inspirerende å se arbeidet som blir lagt ned i de forskjellige rådene i politidistriktet vårt. Det viser at politiet leverer sitt samfunnsoppdrag, samtidig som vi samarbeider godt med de forskjellige kommunene som er en del av vårt distrikt, sier Lilaas-Skari.

Publisert: 22.08.2024 13:53
Sist endret: 23.08.2024 10:55