Hekk og busker kan forhindre sikt

En hekk som har vokst seg stor, grønn og ugjennomsiktig kan utgjøre en alvorlig trafikkfelle. Klipp hekken og rydd langs vegkanten er oppfordringen til hage- og grunneiere i kommunen!

Om du eier eller disponerer en eiendom med avkjørsel til vei eller gang- og sykkelvei, har du ansvar for å sørge for fri sikt ved din avkjørsel og mot veikryss. Du må sørge for at gjerder og beplantning er så lav at alle kan gå, sykle og kjøre trygt forbi eiendommen din.

Hvis avkjørselen din krysser gang- og sykkelvei, må høyden på hekk og gjerde ikke overstige 0,5 meter over gateplan i frisiktsonen.

Hva skjer hvis du ikke klipper trafikkfarlig hekk?

Hvis hekker og busker ved fortau og vei ikke blir klippet godt nok kan grunneieren få beskjed om å klippe. Det følger med en skisse over frisiktsoner, der vegetasjonen skal være høyst 50 cm.

Blir vegetasjonen fortsatt ikke klippet, kan kommunen gi pålegg med tidsfrist eller varsel om klipp i kommunal regi med kantklipper og for grunneiers regning.

Mer informasjon finner du på vegvesenet sine sider: Klipp hekk og busker

Publisert: 19.08.2024 10:12
Sist endret: 19.08.2024 10:22