Bli medlem av forliksrådet eller møtefullmektig

Ullensaker kommune søker etter nye medlemmer til forliksrådet og møtefullmektige for perioden 1. januar 2025 til 31. desember 2028. Vi ønsker derfor at aktuelle kandidater registrerer sin interesse.

Meld din interesse ved å fylle ut følgende skjema innen 30. september.

Registrer deg til forliksrådet - Ullensaker kommune

Om Forliksrådet

Forliksrådet er det laveste leddet i rettssystemet for sivile saker og er en meklingsinstitusjon med begrenset domsmyndighet. Hovedoppgaven til forliksrådet er å legge til rette for at partene ved mekling eller dom får løst saken enkelt, hurtig og billig.

I Ullensaker er det tre faste medlemmer i rådet og tre varamedlemmer. Kommunestyret velger forliksrådsmedlemmer blant innbyggerne og de velges for fire år av gangen. Statsforvalteren fører administrativt tilsyn med forliksrådene og kontrollerer at valg av forliksmedlemmer er lovlig.

Krav til forliksrådsmedlemmer

Skal du bli valgt må følgende krav være oppfylt:

• Du må ha fylt 25 år
  • Du må være under 70 år ved valgperiodens start
  • Du må ikke være utelukket på grunn av vandel eller stilling (Les mer hos Statsforvalteren

Særlig egnet til oppgaven

Domstolloven stiller krav til at forliksrådsmedlemmer må være særlig egnet til oppgaven. Dette er en skjønnsmessig vurdering, men Øst politidistrikt har god erfaring med medlemmer som har noen av de følgende ferdighetene:

• Erfaring med forhandlinger eller mekling
  • Juridisk kompetanse
  • Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter
  • Stor gjennomføringsevne
  • Erfaring med møteledelse, og gode samarbeidsevner

Digital kompetanse, tid og selvstendighet

Det er verdt å merke seg følgende:

• Verv i forliksrådet forutsetter god digital kompetanse:
    • Saksdokumenter oversendes digitalt og avgjørelser også skrives digitalt.
  • Medlemmer i forliksrådet må ha tid til å gjennomføre rettsmøter og saksforberedelser:
    • Ullensaker forliksråd avholder som hovedregel rettsmøter i forliksrådet hver uke. Den praktiske møtegjennomføringen kan variere noe, men saksmengden er såpass stor at forliksrådsmedlemmene må kunne sette av ukentlig tid til både saksforberedelser og møter.
  • Medlemmer i forliksrådet må kunne jobbe selvstendig:
    • Til forskjell fra meddommere har ikke medlemmer i forliksrådet fagdommere å samarbeide med, men de må likevel ta stilling til mange kompliserte, juridiske spørsmål. Det er derfor viktig at personene som velges til forliksrådet kan jobbe selvstendig og er komfortable med å ta vanskelige avgjørelser.

Krav til møtefullmektige

Ullensaker kommune trenger også fem møtefullmektige. En møtefullmektig er en person som representerer den parten som hen har fått oppdraget fra i forliksrådet. Møtefullmektige skal i den enkelte sak være uavhengig av andre interesser enn parten hen har fått oppdraget fra.

Krav

• Du må ha fylt 25 år
  • Du trenger ikke bo i kommunen
  • Det gjelder ingen øvre aldersgrense
  • Alminnelig god samfunnsmessig kunnskap
  • Beherske skriftlig og muntlig norsk språk

Godtgjørelse

Godtgjørelse til møtefullmektig utgjør 1/3 av rettsgebyret og dekkes av parten møtefullmektigen representerer.

Mer informasjon

Ønsker du mer informasjon finner du det på nettsidene til regjeringen og nettsiden til politiet.

Publisert: 10.09.2024 12:52:43
Sist endret: 20.09.2024 10:10