Innhold

Hørselskontakt

Har du så redusert hørsel at du har behov for hjelpemidler for å fungere i hverdagen kan hørselskontakten i kommunen hjelpe deg.

 

Nav Hjelpemiddelsentral har egne kontaktpersoner i kommunen når det gjelder hjelpemidler dekket av Nav til deg med hørselstap. En hørselskontakt fungerer som et bindeledd mellom Nav Hjelpemiddelsentral og deg som har nedsatt hørsel. Kontaktpersonen har ekstra kunnskap om hørselstap, aktuelle hjelpemidler, tilbud og muligheter på dette området. I Ullensaker kommune ligger tilbudet hos ergoterapitjenesten. 

Vær forberedt på at vi har venteliste, hvor akutte saker prioriteres.

Hjelpemidler fra NAV

Har du så redusert hørsel at du har krav på hjelpemidler fra Nav kan du få hjelp til å prøve ut og søke om passende og nødvendige hjelpemidler. Disse hjelpemidlene skal hjelpe deg å fungere praktisk i hverdagen. Dette kan for eksempel være å høre røykvarsler eller å høre at det ringer på døren. Du har krav på å få låne slike hjelpemidler fra Nav hvis du har et varig behov, noe som vil si lengre enn 2 år. Venter du på operasjon eller behandling som vil endre ditt hørselsbilde bør du vente til etter dette er gjennomført og hørselen din har stabilisert seg.

 

Hvem kan få hjelpemidler?

For å vite om du har krav på hørselshjelpemidler fra Nav Hjelpemiddelsentral må du gå til spesialist (øre-nese-hals lege) og få en legeerklæring på eventuelle diagnoser og hvor dårlig du hører. Har du høreapparater fra Nav regnes det som god nok legeerklæring.

 

Har du ikke legeerklæring kan du fortsatt ta kontakt med oss for å få tips og råd om hva slags endringer du selv kan gjøre i hverdagen, eller tips om hvilke hjelpemidler det kan være lurt at du kjøper. Mange hjelpemidler får man enkelt kjøpt i vanlig handel.

 

Før du tar kontakt med hørselskontakten

Hvis du trenger høreapparater må du gå til øre-nese-hals lege eller audiograf. Har du problemer med dine høreapparater må du ta kontakt med din audiograf. Høreapparatene dine bør være i orden når du kommer til hørselskontakten. Du har selv ansvar for å vedlikeholde høreapparatene, som for eksempel jevnlig filterbytte, børsting av mikrofoner, bytte batterier og lignende. Trenger du hjelp til dette kan du kontakte likepersontjenesten til Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).

Hørselskontakten forholder seg til Nav sin avtale om hørselshjelpemidler, men ikke avtalen om høreapparat og tilbehør. Det betyr at spesialtilbehør til ditt høreapparat kan være utenfor hjelpemiddelavtalen. Trenger du spesialtilbehør til dine høreapparat må du ta kontakt med din audiograf.  Audiografen har kunnskap om og tilgang til informasjon om høreapparatenes type, modell, innstillinger og programmer, og hvilket tilbehør som er kompatibelt med ditt høreapparat.

 

Du finner også mye nyttig informasjon om hørselstap på nettsidene til Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).

Søknad sendes til

Søknadsskjema fylles ut av deg selv, pårørende eller helsepersonell og sendes til:

Ullensaker kommune, Helse- og mestringstorget

Postboks 470, 2051 Jessheim

epost: postmottak@ullensaker.kommune.no 

Søknadsskjema

Du kan nå oss på mottakstelefonen 476 95 263. 

Om vi ikke er tilgjengelig på telefonen, så send oss gjerne en mail, men husk å ikke opplyse om sensitiv personopplysninger per mail. 


Publisert: 26.07.2024 10:10:47
Sist endret: 26.07.2024 10:26