Innhold

Interkommunal legevakt

Den interkommunale legevakten for kommunene: Ullensaker, Gjerdrum og Nannestad er lokalisert i det nye Helsehuset på Gardermoen Campus.

Adresse: Ragnar Strøms vei 6, 2067 Jessheim.

Direkte telefon: 116 117

Hva gjør legevakt

Om legevakt

Legevakt for alle, men ikke for alt! 

Legevakten hjelper deg når det haster. Kontakt oss på telefon 116117 ved akutt sykdom og skade.Legevakten skal etter lovverket gi nødvendig helsehjelp, råd og veiledning ved henvendelser om øyeblikkelig hjelp som ikke kan vente til fastlegens åpningstid. Tjenesten gjelder personer som bor eller oppholder seg i kommunen og har behov for øyeblikkelig hjelp. Riktig bruk av legevakten er viktig for alle.   

Om legevakt 

Trenger du hjelp med akutt skade eller sykdom utenom fastlegens kontortid, ringer du 116 117, og du vil da bli koblet til nærmeste legevakt. Ved livstruende situasjoner ringer du 113. 

Legevakten kan hjelpe når du 

trenger øyeblikkelig hjelp. 

Fastlegen kan hjelpe når du: 
  • Trenger raskt hjelp i fastlegens åpningstid. Fastlegen vurderer hvor mye det haster, og kan vanligvis gi deg en time samme dag hvis situasjonen krever det. 
  • De fleste sykdomstilfeller behandles best av fastlegen som kjenner deg godt og har tilgang til journalen din. 
Ring 113 ved livstruende og alvorlige hendelser,ulykker, og ved disse symptomene: 
  • Akutte brystsmerter i mer enn fem minutter
  • Bevisstløshet eller nedsatt bevissthet
  • Akutte lammelser, uforklarlig ustøhet og/eller akutte talevansker
  • Alvorlige pustevansker
  • Forgiftning eller alvorlig allergisk reaksjon
  • Uventet ubehag i brystet, generell uvelhet og kvalme
  • Hvis bruk av hjertemedisinen nitroglyserin har mindre effekt enn vanlig
Hvem kan få hjelp på legevakten 
  • personer som bor eller oppholder seg i kommunen og har behov for øyeblikkelig hjelp
  • personer som er på reise i kommunen og trenger medisinsk hjelp

  • Du trenger ikke henvisning for å få behandling ved legevakten. Før du tar kontakt med legevakten, bør du ha vurdert om fastlegen kan hjelpe deg i stedet.
Når du kommer til legevakten, er det en fordel om du har med:
  • oversikt over faste medisiner du bruker
  • relevante medisinske papirer (rapport fra sykehus el.)
  • legitimasjon
Pris

Du betaler egenandel for behandling ved legevakten, med mindre du har frikort. Barn under 16 år betaler ikke egenandel. Medisiner, bandasjerannet materiell dekkes ikke av frikortet.

 

 

Henvendelse fra privatperson

Hvis du opplever at du ikke har fått nødvendig helsehjelp, eller du er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Kommunen har på sine hjemmesider et eget skjema for henvendelser til legevakten. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, kan du klage til Statsforvalteren. Klageskjema til statsforvalteren finner du på deres hjemmeside. Du kan ta kontakt med Norsk pasientskadeerstatning for å fremme erstatningskrav dersom du har blitt påført skade etter behandlingssvikt hos legevakten.

Henvendelse fra virksomhet

Henvendelser fra virksomheter kan meldes inn via dette skjema (For å bruke dette skjema må du logge inn med Bank ID.)

Fakturaspørsmål

Har du spørsmål om faktura? Fyll ut dette skjema. 

Jobbe hos oss

Ønsker du jobbe hos oss? Hvis du er selvstendig næringsdrivende lege, kan du søke via dette skjema.

Relevante nettsteder
Aktuelle lover

Film som viser legevakten

Hva gjør fastleger

Om fastlegen

Fastlegen eller fastlegekontoret du hører til er din hovedkontakt inn i helsevesenet. 

  • Trenger hjelp på dagtid, skal du først ringe fastlegen eller fastlegekontoret du hører til
  • Ved akutt oppstått skade eller sykdom utenom fastlegens åpningstid må du kontakte legevakten på telefon 116 117
  • Står det om liv, ring 113

Alle personer som i folkeregisteret har status som bosatt i en norsk kommune, har rett til fastlege. Les mer om retten til fastlege på Helsenorge.no.

Spørsmål og svar

Når skal jeg henvende meg til fastlegen? 

Du skal alltid henvende deg til fastlegen når det gjelder

  • sykemelding
  • fornying av resept
  • varige og kjente plager uten akutt forverring

Fastlegen vil vurdere hvor lenge når du må ha time ut fra problemstillingen din. Hvis situasjonen krever det kan du få time raskt. Opplys derfor om hva du trenger hjelp til fra fastlegen når du bestiller time. 

Når fastlegen din er borte fra kontoret i forbindelse med ferie, kurs og etterutdanning har fastlegen en vikar.

For å få best mulig utbytte fra timen hos fastlegen kan det lønne å forberede seg på forhånd. Les gjerne gjennom tipsene til helsenorge i forkant av konsultasjonen din.

Jeg trenger hjemmebesøk og/ eller tolk

Fastlegen kommer på hjemmebesøk ved behov, etter avtale. Fastlegene bruker tolk ved behov.

Når ringer jeg legevakten?

På dagtid er det fastlegen din som har ansvar for øyeblikkelig hjelp. Er det utenom fastlegens åpningstid skal du ringe legevakten for øyeblikkelig hjelp.

Legevaktens telefonnummer er 116 117.

Er det akutt må du ringe 113.

Jeg vil bytte fastlege

Du kan enkelt bytte og finne fastlege selv og for ditt barn, hvis barnet er under 16. Du behøver ikke velge samme fastlege til barnet ditt som du har valgt selv.

Du står fritt til å den fastlegen du vil så lenge legen har ledig plass på listen sin. Hvis legen ikke har plass på listen sin kan du sette deg på venteliste. Du kan velge en lege i en annen kommune enn der du bor. Dersom du ønsker å bruke en lege som står utenfor fastlegeordningen, må du betale en høyere egenandel ved legebesøk.

Hvis fastlegen du ønsker har ledig plass, kan du få ny fastlege allerede fra den første dagen i neste måned. 

Du kan finne og bytte fastlege på helsenorge.no

Jeg vil klage på fastlegen min
  • Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du har fått, eller mener du ikke har fått den helsehjelpen du har krav på, kan du klage. Klagen skal først rettes til det fastlegekontoret du klager på. På www.helsenorge.no/klage-og-erstatning kan du lese om hvordan du går frem for å klage.
  • Dersom du ikke er fornøyd med svaret fra fastlegen, skal klager på organisatoriske forhold som tilgjengelighet, ventetid og lignende rettes til kommunen. Send din henvendelse til postmottak@ullensaker.kommune.no. Personsensitiv informasjon må ikke sendes på e-post.
  • Klager på fastlegens faglige vurderinger og oppførsel skal rettes til Statsforvalteren i Oslo og Viken ved Fylkeslegen.

 

 


Publisert: 21.09.2016 14:18:27
Sist endret: 20.01.2025 14:28