Deling av eiendom
- Bestill naboliste fra kommunen
- Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen
- Send søknadsskjema til kommunen
Vedlegg til søknaden
- Kart som viser ønsket grense
- Gjenpart m/kvittering for nabovarsel
Byggesaksblanketter finner du på nettsiden til Direktoratet for Byggkvalitet
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstid for delingssaker er inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende reguleringsplan. Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.
Endring av eiendomsgrenser
Endring av grenser mellom to naboeiendommer kan gjøres ved enten en grensejustering eller ved en arealoverføring, avhengig av størrelsen på og verdien av endringen. Mindre endringer kan gjøres ved en grensejustering. Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 500 m2.
Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp.
Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring – eller fradeling av egen parsell som senere skal sammenslås.
Vilkårene om areal og verdi gjelder ikke eiendom som i sin helhet er regulert til samferdselsformål, når justeringen er i samsvar med vedtatt reguleringsplan.
Slik søker du om grensejustering
- Send søknadsskjema til kommunen
- Husk at alle eiere av involverte eiendommer må signere søknadsskjemaet
- Legg ved kart som viser ønsket justering av grensen
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstid for arealoverføring er inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende reguleringsplan.
Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.
Oppmåling av grenser
Hvis grensemerke(r) for en tidligere oppmålt og koordinatbestemt grense er borte, kan du bestille en ny grensepåvisning.
Om det er uklart hvor en eksisterende grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning.
Grensepåvisning
Send søknad til kommunen.
Legg ved kart som viser hvilke grensepunkt som skal merkes på nytt.
Saksbehandlingstid
Grensepåvisninger som ikke krever oppmålingsforretning utføres normalt innen 4 uker fra mottatt søknad.
Klarlegging av grense
Send søknad om oppmålingsforretning til kommunen. Legg ved kart som viser hvilken grense som ønskes klarlagt.
Saksbehandlingstid
Sammenslåing av eiendommer
Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen.
Det er ikke gebyr for denne tjenesten.
Slik søker du om sammenslåing
Send søknadsskjema til kommunen.
Vedlegg til søknaden
- Kart over de eiendommer saken gjelder
- Bekreftelse på at eventuell hjemmelshaver til bruksrett er varslet
- Dokumenter som er nødvendige for å få tinglyst sammenslåingen
Viktige begrensninger
Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal.
Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere.
Saksbehandlingstid
Krav om sammenslåing skal behandles innen 6 uker.
Seksjonering
Seksjonering er oppdeling av bygninger i eierseksjoner. En eierseksjon er en sameieandel i bebygd eiendom, med tilknyttet enerett til bruk av en av flere boliger eller andre bruksenheter i eiendommen.
Seksjonering egner seg for oppdeling av boligblokker, horisontaldelte to- og firemannsboliger, næringsbygg i flere etasjer med forskjellige brukere av etasjene og lignende.
Seksjonering av søknadspliktige byggetiltak
Husk at du også må søke om godkjenning av byggesaken, dersom tiltaket er søknadspliktig.
Hvordan søker jeg om seksjonering?
Send søknadsskjema til kommunen.
Ny eierseksjonslov trådde i kraft 1.1.2018. Nye søknadsskjemaer må benyttes. Om dere bruker skjemaer som er utformet etter tidligere versjon av eierseksjonsloven vil saken bli avvist av Kartverkets tinglysing.
Følgende må vedlegges søknaden:
• Søknad om seksjonering (3 eksemplarer) - Må være signert av hjemmelshaver(e) eller fullmaktshaver
• Situasjonskart (3 eksemplarer) – Skal vise eiendommens bygninger og uteareal (felles og/eller eksklusivt)
• Plantegninger (3 eksemplarer) – Skal vise fordeling mellom seksjonene og eventuelt fellesareal/tilleggsarealer i bygning
• Vedtekter (1 eksemplar)
Hvis aktuelt:
•Beliggenhetskontroll (ved nybygg) – Digital fil der alle bygningshjørner er målt inn
• Navneliste over beboere (ved seksjonering av eksisterende bebyggelse)
• Skriftlig samtykke fra urådighetshaver, dersom det er en tinglyst urådighet på eiendommen
Ved seksjonering med eksklusivt uteareal skal følgende også vedlegges:
• Rekvisisjon av oppmålingsforretning
• Fil med digitale seksjonsgrenser/grensepunkter
Saksbehandlingstid
Seksjonering behandles normalt innen 4-6 uker fra komplett søknad. Øvre ramme for behandling av seksjoneringssaker er derimot 12 uker fra komplett søknad.
Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning av tilleggsareal i grunn er inntil 16 uker.
Vinterforskrift: Tidsfristen løper ikke i perioden 1. november til 1. mai. Kommunen utfører likevel oppmålingsforretning uten ugrunnet opphold dersom de klimatiske forholdene ligger til rette for det.
Reseksjonering
Ved endring av seksjonsoppdelingen av en eiendom, for eksempel en ytterligere oppdeling eller en sammenslåing av seksjoner, kreves reseksjonering. Endringer blir gjort på de aktuelle seksjonene og eventuelt fellesareal, og reseksjoneringen vil erstatte opprinnelig seksjonering.
Her kan du lese mer utfyllende om seksjonering av eiendom
Arealoverføring
En arealoverføring krever samme søknadsbehandling som deling av eiendom.
Ved arealoverføring utløses også krav om dokumentavgift til staten. Det må følge med dokumentasjon for dokumentavgiftsgrunnlaget i oversendelsen til kommunen. Dette må være fra en uhildet/nøytral takstperson. En rekvirent kan ikke selv foreslå en takstverdi. Kommunen har heller ikke noe ansvar for verdisetting og oppgjør mellom involverte parter.
Arealoverføring til veg og bane
Unntaket fra kravet om dokumentavgift til staten er når det er snakk om overføring av areal til offentlig veggrunn eller jernbane. Det må fortsatt gjennomføres en oppmålingsforretning.
Slik søker du om arealoverføring
- Bestill naboliste fra kommunen
- Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen
- Send søknadsskjema til kommunen. Husk at alle eiere av berørte eiendommer må signere søknadsskjemaet
Vedlegg til søknaden
- Kart som viser ønsket grense
- Gjenpart m/kvittering for nabovarsel
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstiden etter plan- og bygningsloven er underlagt byggesaksavdelingen, og er inntil 12 uker fra søknaden er komplett.
Saksbehandlingstiden for oppmålingsforretninger er inntil 16 uker, og begynner å løpe etter at tillatelse fra byggesak er gitt. Oppmålingsforretninger behandles av geodataavdelingen.
Vinterforskriften
Vinterforskriften er en lokal forskrift om unntak fra tidsfrister i saker som krever oppmålingsforretning i Ullensaker kommune.
Den utsetter fristen for gjennomføring av oppmålingsforretninger i vinterhalvåret. Tidsfristen som er fastsatt i matrikkelforskriftens §18 første ledd løper ikke i perioden 1. november til 1. mai. Kommunen utfører likevel oppmålingsforretning uten ugrunnet opphold dersom de klimatiske forholdene ligger til rette for det.
Interessert i tomt i Ullensaker?
Dersom du er interessert i å kjøpe tomt i Ullensaker, enten til bolig eller næring, bør du ta kontakt med lokale eiendomsmeglere. Det er meglerne som til enhver tid har oversikt over hvilke tomter som er til salgs.
Områder avsatt til boligbygging og næring fremkommer av kommuneplanens arealdel.
Opplysninger om status på regulering, tolkninger av bestemmelser, hva du kan bygge mv. om konkrete eiendommer/områder, kan fås ved å kontakte kommunen på e-post postmottak@ullensaker.kommune.no eller på telefon 66 10 80 00.
Gebyrer
Priser pr 1.1.2024
Lokal forskrift med gebyrregulativ for reguleringsplan, bygge- og delesaksbehandling, oppmåling og eierseksjonering.
Hjemmel: Plan- og bygningsloven § 33-1, jf. også byggesaksforskriften, matrikkelloven § 32, jf. også matrikkel-forskriften og eierseksjonsloven § 7.
Vedtak: Ullensaker kommune 13.12.2016, sak 102/16.
Ikrafttredelse: 1. januar 2017.
Kapittel 1 - Generelle bestemmelser
Gebyrer etter dette regulativ betales etter faktura utstedt av kommunen. Betaling kan kreves før forretning berammes eller arbeid igangsettes, eller før tillatelser/vedtak fattes. Alle priser er angitt i norske kroner.
Regulativet speiler det faktiske arbeidet som de ulike sakstypene medfører. Det samlede gebyret består av saksbehandling, administrasjonskostnader, tilsyn og med videre.
§ 1-1. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr.
Kommunen krever i tillegg inn tinglysingsgebyr og dokumentavgift i saker der kommunen må forskuttere dette.
§ 1-2. Tidspunkt for gebyrfastsetting og fakturering
Gebyr etter plan- og bygningsloven beregnes etter de satser som gjelder på det tidspunktet gebyret faktureres, med mindre noe annet fremgår av regulativet. Gebyr etter matrikkelloven beregnes etter de satser som gjelder når saken fremmes, jf. matrikkelforskriften § 16.
Gebyret faktureres når vedtak fattes eller når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken.
Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved for sen betaling påløper purregebyr etter inkassoforskriften.
Gebyret må betales og forfaller uansett om det er søkt om reduksjon av gebyr, eller der vedtak om reduksjon er påklaget. Se § 1-6.
§ 1-3. Gebyrer og priser i regulativet
Gebyrene i gebyrregulativet reflekterer kommunens arbeid med de ulike sakstypene og er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Regulativets satser vedtas og reguleres årlig av kommunestyret.
§ 1-4. Sakkyndig bistand
Der kommunen leier inn sakkyndig bistand for kontroll, uttalelser, vurderinger ut fra lov- og forskriftskrav og lignende, vil kostnadene for slik bistand bli tillagt gebyret. I tillegg blir det fakturert for medgått tid for kommunens arbeid med å hente inn denne bistanden.
§ 1-5. Urimelig gebyr
Dersom kommunen etter egen vurdering, eller etter skriftlig søknad anser gebyret som klart urimelig, kan gebyret settes ned. Søknad om redusert gebyr utsetter ikke betalingsfristen.
§ 1-6. Klage
Når gebyret er hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1, eller matrikkelloven § 32, er det ikke anledning til å klage på gebyret i den enkelte sak.
Kommunens vedtak i sak om reduksjon av gebyr kan klages til Fylkesmannen i Oslo og Akershus etter reglene i forvaltningsloven.
§ 1-7. Avslag
Saken anses som avsluttet dersom det ikke er sendt endring eller klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 % av ordinært gebyr. Beløpet blir ikke godskrevet ved ny eller endret søknad.
§ 1-8. Trekk av søknad
Ved trekk av søknad skal tiltakshaver betale en del av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har behandlet søknaden. Det fremgår av regulativet hvor mye som skal betales.
§ 1-9. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
a. Pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
b. SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
c. TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
d. Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
e. Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Grunngebyret skal også dekke tilsynsvirksomhet og ulovlighetsoppfølging.
f. Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
g. Registreringsgebyr: Gebyr som skal dekke arbeidet med oppgavene knyttet til registrering i matrikkelen. Gebyret betales etter per bruksenhet for byggesak og per eiendom for oppmålingsforretning som registreres i matrikkelen.
h. Tiltaksklasse: Inndeling av oppgaver i tiltaket basert på vanskelighetsgrad, kompleksitet og konsekvenser av mangler og feil, jf. SAK § 9-4.
i. Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
j. Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til lovgivningen om eierseksjoner regnes som selvstendig eiendom.
k. Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. bolig, kontorenhet, verksted og lager.
l. Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
m. Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe Boligbygning.
n. Bolig/boligeiendom: Eiendom med bygg som brukes til boligformål, herunder fritidsbolig. Bygningstype 111 – 163 etter NS-3457.
o. Bruksareal (BRA): Bruksareal for eiendom som er registrert i matrikkelen og beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
p. Anr.: Artikkelnummer (internt til bruk ved fakturering)
§ 1-10. Overgangsbestemmelser
For reguleringsplaner som har hatt oppstartsmøte før 01.01.2017, betales gebyr etter nytt regulativ, inkludert for oppstartsmøte.
Kapittel 4 - Oppmåling
§ 4-1. Generelt
Alle oppmålingsforretninger etter matrikkellova skal betale grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og registreringsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet. Det betales gebyrer som gjelder på rekvisisjonstidspunktet.
§ 4-2. Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Det skal betales nytt grunngebyr når tinglysingsmyndigheten har avvist en sak for registrering, og kommunen må fremsende denne på ny etter korrigering, og feil eller mangel kan tilskrives søker.
Grunngebyr |
Betales per |
Gebyr |
|
Tiltak etter matrikkelloven |
Per søknad |
Kr 20.400 |
§ 4-3. Registreringsgebyr
For søknadspliktige tiltak skal det betales registreringsgebyr som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall eiendommer og det skal betales et registreringsgebyr per gårds-/bruks-/feste- og/eller seksjonsnummer som registreres.
Registreringsgebyr | Betales per | Gebyr |
Alle søknadspliktige tiltak som registreres i matrikkelen | Pr Eiendom | Kr 1.755 |
§ 4-4. Timepris
For de tjenester som ikke omfattes av dette regulativet så gjelder et gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon. Følgende timesats gjelder for oppmålingstjenester.
Timepris |
Betales per |
Gebyr |
|
For de tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene |
Per time |
Kr 1.020 |
§ 4-5. Tinglysing av bruks- og veiretter mv.
Utarbeidelse av privatrettslige dokumenter for tinglysing av bruks- og veiretter mv betales etter medgått tid etter gjeldende timepris fastsatt i § 4-4.
§ 4-6. Avbrutt forretning
Ved avbrutt forretning skal tiltakshaver betale grunngebyr etter § 4-2.
§ 4-7. Saksbehandlingsgebyr for oppmålingsforretninger
Oppmålingsforretning skal betales etter følgende matrise. Samlet areal i søknaden avgjør hvilket arealintervall som skal benyttes.
Oppmålingsforretning |
Per grensepunkt |
Per grensepunkt, inntil 1.000 m2 |
Per grensepunkt, 1.000 til 5.000 m2 |
Per grensepunkt, over 5.000 m2 |
|
Koordinatfestet og/eller detaljregulert eiendom |
Kr 2.750 |
Kr 3.670 |
Kr 4.700 |
||
Andre oppmålingsforretninger: |
|
|
|
|
|
Eiendom som ikke er koordinatfestet og detaljregulert |
Kr 4.080 |
Kr 4.500 |
Kr 6.000 |
||
Grensearrondering og tilleggsareal |
Kr 4.080 |
Kr 4.500 |
Kr 6.020 |
||
Grensepåvisning av tidligere koordinatfestede grenser |
|
Kr 2.250 |
Kr 3.370 |
Kr 4.180 |
|
Punktfeste |
Kr 7.005 |
§ 4-8. Andre gebyrer
Andre gebyrer uten grunngebyr: |
Betales per søknad |
|
Arealoverføring* |
Kr 10.810 |
|
Utarbeidelse av matrikkelbrev (uten grunngebyr) |
Etter kartverkets priser |
*Arealoverføring krever samme tillatelse som en fradeling. Det må gjennomføres en oppmålingsforretning og det skal forskuddsbetales dokumentavgift etter statens satser pr nå 2.5 %. Avgiftsberegningsgrunnlaget må bekreftes av uhildet takstmann.
Kapittel 5 - Eierseksjonering
Gebyrene på området er regulert i lokal "Forskrift med gebyrregulativ for reguleringsplan, bygge- og delesaksbehandling, oppmåling og eierseksjonering for Ullensaker kommune", jf Lovdata for kap 1.
§ 5-1 Generelt
Kapitlet omhandler gebyrer for seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven. Gebyrets størrelse er det samme for seksjoneringsvedtak som for avslag.
Ved søknad om tillatelse til å seksjonere en eiendom etter eierseksjonsloven skal det beregnes grunngebyr og saksbehandlingsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet. Dersom det i forbindelse med søknad må gjøres endringer i matrikkelen, påløper registreringsgebyr. Ved tilleggsareal i grunn tilkommer gebyr for oppmålingsforretning, se kapittel 4.
Kommunen kan kreve gebyr innbetalt forskuddsvis.
Pris fra 1.1.2024
§ 5-2 Manglende eller feilaktig informasjon
|
Betales per |
Sats |
|
En seksjoneringssak kan avvises dersom søknaden ikke oppfyller kravene i eierseksjonsloven § 11.Ved behandling av søknader der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr per brev inntil søknaden er komplett. |
Mangelbrev |
Kr 1 530 |
§ 5-3 Grunngebyr
Betales per | Sats | |
Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker, med mindre denne forskriften angir noe annet. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring, fordeling av sak og arkivering. |
Søknad |
Kr 20 400 |
§ 5-4 Registreringsgebyr
Betales per | Sats | |
Dersom bruksenheten har utendørs tilleggsdel, skal det betales registreringsgebyr etter pkt. 4.3. |
Per utendørs tilleggsdel |
Kr 1 755 |
§ 5-5 Oppretting av eierseksjoner for nybygg og eksisterende samt reseksjonering
|
Betales per | Sats |
Opp til 4 seksjoner | Søknad | Kr 12 240 |
For 5 til 10 seksjoner | Søknad | Kr 18 360 |
Tillegg per ny seksjon utover 10 | Per seksjon | Kr 500 |
§ 5-6 Sletting/oppheving av seksjonert sameie
Det betales gebyr ved sletting eller oppheving av seksjonert sameie. I tillegg påløper grunngebyr og registreringsgebyr.
Betales per | Sats | |
Saksbehandlingsgebyr for å slette seksjoner på en eiendom | Grunneiendom | 100%* |
* 100% av grunngebyr og 100% av registreringsgebyr
§ 5-7 Tilleggsgebyr
Betales per | Sats | |
Tilleggsgebyr for befaring | Befaring | 6 700* |
Tilleggsgebyr for produksjon av nytt situasjonskart | Situasjonskart | 6 000* |
* Tilleggsgebyr kommer i tillegg til grunngebyret og saksbehandlingsgebyret
§ 5-8 Gebyr for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
Betales per | Sats | |
Sak som trekkes før vurdering | Sak | 100% grunngebyr |
Sak som trekkes etter at kommunen har satt igang saksbehandling, men før endelig vedtak | Sak | 100% grunngebyr og 75% av saksbehandlingsgebyr |
Sak som kommunen avviser eller avslutter på grunn av manglende oppfølging fra søker | Sak | Fullt gebyr |
Avslag i sak | Sak | Fullt gebyr |
Saker som ikke medfører vedtak om seksjonering, blir ikke belastet med registreringsgebyr.
§ 5-9 Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter eierseksjonsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i denne forskriften, faktureres ette medgått tid.
Betales per | Sats | |
Gebyr for medgått tid i seksjoneringssaker | Time | Kr 1 020 |
Timeprisen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon. Kommunen kan også på eget initiativ fastsette gebyret etter medgått tid i atypiske saker.
Kapittel 6 - Gebyrer utenfor selvkostområdene
Pris fra 1.1.2024
Situasjonskart |
Betales per |
Pris |
|
Produksjon og oversendelse |
stk. |
Kr 4.345 |
Informasjon til eiendomsmeglere |
Betales per |
Pris |
|
Produksjon og oversendelse av informasjon |
Kr 2.345 |
||
Bekreftet kopi av målebrev |
Kr 299 |
||
Matrikkelbrev – som postekspederes |
|
Kr 299 |
Tinglysing - statens satser | Betales pr | Pris |
Tinglysing - statens satser |
Etter kartverkets priser |
Utplotting / kopiering av tekniske kart |
Papir |
Transparent |
|
A4 |
Kr 22 |
Kr 117 |
|
A3 |
Kr 43 |
Kr 150 |
|
A2 |
Kr 75 |
Kr 257 |
|
A1 |
Kr 117 |
Kr 406 |
|
70 X 90 |
Kr 129 |
Kr 545 |
(evt. kostnad etter regning fra kopieringsfirma)
Distribusjon av digitale plandata |
Kr |
||
0 – 5 daa |
1.386 |
Fast minstepris |
|
5 – 60 daa |
47 |
per daa utover 5 daa |
|
60 daa - |
4.086 |
fast maksimalpris |
Salg av Geovekst-data |
Priser |
|
Salg av Geovekst-data |
Pris i hht. Statens kartverks satser |
|
For konvertering til DXF-format betales |
Kr 1/daa |
|
Arealoversikter – grunneierlister |
Betales etter medgått tid |
Fargekopiering |
Betales pr |
pris |
|
A4 |
kopi |
Kr 27 |
|
A3 |
kopi |
Kr 47 |
|
A2 |
kopi |
Kr 161 |
|
A1 |
Kopi |
Kr 332 |
|
A0 |
kopi |
Kr 662 |
Landbruk – salg av kart og arealdata |
Betales per |
Pris |
|
Kart med sammendrag av skogbruksplandata |
|
Kr 670 |
|
Kart med sammendrag av skogbruksplandata og utdrag av jordregister |
|
Kr 1.015 |
Deling og konsesjon |
Betales per |
Pris |
||
Deling etter jordloven |
2.000 | |||
Konsesjonsbehandling pr søknad |
5.000 |
Timepris
Gebyr | Betales pr | Pris |
For tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene | Time | Kr 1 020 |
Skjemaer og blanketter
Rekvisisjon av oppmålingsforretning for søknadspliktige tiltak etter plan og bygningsloven
Geodata - Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring unntatt byggesaksbehandling
Geodata - Fullmakt ved endringer av tinglyst matrikkelenhet og oppmøte til oppmålingsforetning.pdf
Geodata - Sammenslåing av tinglyste matrikkelenheter.pdf
Geodata - Erklæring om arealoverføring.pdf
Geodata - Søknad om seksjonering
Geodata - Søknad om reseksjonering
Publisert: 10.10.2016 10:45:52
Sist endret: 21.03.2023 10:12