Strategi for klima og energi 2023-2030

Bilde av forsiden til Strategi for klima og energi 2023-2030

Strategi for klima og energi ble vedtatt i mars 2023. Strategien setter mål kommunen jobber utfra og peker på noen retninger vi kan ta for å nå dem innenfor ulike satsingsområder.

Hovedmålene i strategien er:

• Kommunen som helhet skal være klimanøytral i 2030
  • Kommunen som helhet skal ta opp 80% mer klimagasser enn den slipper ut i 2050
  • Kommunen skal være godt rustet for å håndtere utfordringene som klimaendringene medbringer
  • Den kommunale virksomheten skal redusere sine indirekte utslipp betydelig hvert år frem mot 2030
  • Den kommunale virksomheten skal jobbe mot å bli energinøytral

Det er ambisiøse mål og hvis vi skal kunne nå disse, i tillegg til nasjonale og globale mål, trenger vi å ha alle i Ullensaker med på laget!

Les hele strategien her.

Klimabudsjett

Siden 2023 utarbeider kommunen hvert år det som kalles for klimabudsjett. Det er en liste med tiltak for de kommende årene, som utarbeides og vedtas under samme prosess som økonomibudsjettet i kommunen og kan kobles direkte til økonomiske kostnader.

Nye klimabudsjett publiseres sammen med økonomibudsjettet her.

Noen eksempler

I 2023 var det 21 tiltak i klimabudsjettet. Under følger et par eksempler på tiltak som ble vedtatt.

Bruk av gjenbruksasfalt i kommunale prosjekter

Asfalt kan gjenvinnes 100 % og bruk av returasfalt sparer på ikke-fornybare ressurser, energi og gir lavere utslipp av klimagasser. Forskningsresultater viser i tillegg at gjenbruksasfalt har like god kvalitet som vanlig asfalt. Kommunen satte seg i 2022 et mål om at det skulle brukes minst 40 % gjenbruksasfalt ved egne prosjekter og ved asfaltering av kommunale veier og plasser. Prognosen er nå at kommunen vil oppnå dette i 2024!

Klimarådgivning i anskaffelser

I 2023 gikk kommunene på Øvre Romerike, det vil si Ullensaker, Eidsvoll, Nannestad, Nes, Gjerdrum og Hurdal, sammen om et prosjekt for å øke kompetansen og ressursene for å ivareta klima i kommunene sine innkjøp. Kommunene omsetter store mengder penger, og produktene man velger og kravene man stiller kan ha stor betydning for klimagassutslipp i Norge og i utlandet.

Kommunene fikk tilskudd fra Miljødirektoratets tilskuddsordning Klimasats for å finansiere halvparten av kostnadene for å ansette en klimarådgiver i Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid (ØRIK) i 3 år. I januar 2024 ble rådgiveren ansatt, og prosjektet er godt i gang!

Miljøsertifisering av enheten Kommunale eiendommer

Enheten Kommunale eiendommer er byggeier i kommunen og skal innføre et system for miljøledelse som sikrer at enheten har klart definerte miljømål og en systematikk for å dokumentere, etterprøve og stadig forbedre disse målene. Dette skjer som et ledd i å ta i bruk Grønn Byggallianse sine 10 strakstiltak for eiendomssektoren, som er vedtatt at kommunen skal ta bruk. Miljøfyrtårn er systemet som er valgt, og sertifiseringen er i gang, med sikte på ferdigstillelse 2024/2025!

Se hele klimabudsjettet for 2023 her.

Publisert: 09.08.2024 14:02:14
Sist endret: 12.08.2024 13:15