Stafettloggen
- I BTI-arbeidet er det ikke en forutsetning, men en fordel å kunne dokumentere arbeidet i en stafettlogg. En stafettlogg er et digitalt verktøy som viser hvilke tiltak man jobber etter og involverte tjenester.
- Formålet med en stafettlogg er å sikre at det ikke blir brudd i hjelpetilbudet fra kommunen og å samordne kommunens tjenestetilbud. Det betyr at loggen følger brukeren uavhengig av hvem som til enhver tid tilbyr tjenester. Stafettloggen utarbeides alltid i samarbeid med foresatte ved at de gir samtykke. Foresatte vil til enhver tid kunne logge inn i stafettloggen og være oppdatert på det som er skrevet der.
- Kun barnets foresatte og de personene som fresatte gir tillatelse til får lesetilgang til stafettloggen. Stafettholder og aktører kan logge på stafettloggen ved hjelp av BankID, Commfides eller BuyPass. Ullensaker kommune bruker stafettlogg fra Conexus. Trykk på logoen for å gå til innloggingen:
Film som forklarer cx Stafettloggen
Veiledere for Stafettloggen
Samtykke
For å opprette stafettlogg er det en forutsetning at foresatte samtykker til opprettelse av stafettlogg og til deling av opplysninger om barnet. Dette er viktig for at ulike tjenester skal kunne samarbeide best mulig og til enhver tid tilby tjenester som er til det beste for barnet og familien.
Her finner du samtykkeskjemaet for BTI:
Samtykke til tverrfaglig samarbeid (BTI)
Stafettholder
For å sikre at barn, unge og foresatte vet hvem de skal kontakte når de følges opp av en eller flere tjenester, skal det pekes ut en stafettholder. Stafettholder har ansvar for å sikre overblikk og sammenheng i oppfølging av det enkelte barn og familien, og at både barn og voksne føler seg ivaretatt.
Stafettholder utpekes fra nivå 1 i BTI-modellen når det settes i gang tiltak rundt et barn eller en ungdom. Stafettholder beholder stafettpinnen til den er mottatt og akseptert av en ny stafettholder. Barn, ungdom og foresatte skal ha mulighet til å påvirke hvem som skal være stafettholder.
Hva gjør stafettholder?
- Inviterer inn til samarbeidsmøter og står for dagsorden og møteledelse.
- Fører stafettlogg og følger med på at tidsfrister holdes og at tiltak evalueres.
- Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i BTI-modellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet.
- Involverer barnet/ungdommen og foresatte i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak
- Sikrer at en voksen snakker med barnet/ungdommen mellom møtene og fanger opp hvordan det går
- Holder kontakt med familien, tjenestene som er involvert og nettverket rundt
Hvem er stafettholder?
Det er ønskelig at stafettholder er nær barnet i hverdagen og kjenner barnet godt, f.eks kontaktlærer på skolen, pedagog i barnehagen eller helsesykepleier. Når oppfølgingen av barnet, ungdommen eller familien går over til et nytt nivå i BTI-modellen skal det i samråd med dem det gjelder avklares hvem som skal være stafettholder videre. Dette skal tas med i vurderingen:
- Barnets, ungdommens og/eller familiens ønsker
- Tiltakenes karakter og omfang
- Forventet koordineringsbehov og deltakeres stillingstype
Test stafettloggen med kursløsning
Vil du se hvordan stafettloggen ser ut, før du oppretter en ekte logg, kan du logge deg inn i kursversjonen. Du kan logge deg inn med brukernavn "demo1" til "demo50", altså alle tall mellom 1 og 50. Bruk passordet "BTI2000". Kursversjonen nullstilles hver fjortende dag, og flere kan teste den med samme brukernavn. Det er derfor viktig at du ikke legger inn noen faktiske eller sensitive opplysninger.
Logg inn i kursløsningen Conexus stafettloggen.
Her kan du finne fiktive gyldige fødselsnummer for registreringer i demoversjonen
Du kan også melde deg på gratis webinar for å se Stafettloggen i praksis og lære mer om verktøyet.
Publisert: 30.10.2020 10:02:37
Sist endret: 02.04.2025 09:56