Byggesak

Kontaktinformasjon 

Spørsmål sendes til:

postmottak@ullensaker.kommune.no

Telefon:

476 56 916

Bemannet man-tirs og tor-fre kl:10:00–14:00

Har du spørsmål?

Spørsmål om byggesak sendes til postmottak@ullensaker.kommune.no. Husk å oppgi byggested, hva du vil bygge og eventuelle spørsmål. Du finner kontaktinfo til din saksbehandler her

Vi anbefaler at du går inn på dibk.no, hvor du finner nyttig info og ulike veiledningsverktøy, se for eksempel hva du kan bygge uten å søke

 Ønsker du innsyn i byggesaker?

Søk på "sak". Skriv adresse i "Tittel"-feltet. Eventuelt gårds- og bruksnummer her i Innsynsløsningen.

Godkjenning fra vann- og avløpsmyndigheten

For alle bygg som skal tilknyttes vann og avløp må det hentes inn positiv uttalelse fra kommunens vann- og avløpsmyndighet. Denne uttalelsen skal legges ved søknaden til byggesak. Les mer i vår veileder.

Bruk seriøse håndverkere

Etter at du har sendt byggesøknad, kan det hende Skatteetaten ringer deg for å gi råd om hvordan du kan unngå useriøse håndverkere. Les mer om hvordan Ullensaker kommune samarbeider med Skatteetaten for å forebygge arbeidslivskriminalitet. 

 

Skal du leie ut?

Rom som leies ut må være godkjent til varig opphold. Før du leier ut kjeller, loft eller garasje må du derfor søke om bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel. Les mer om bruksendring under "Tiltak jeg kan søke om selv". 

For å gjøre det enklere for privatpersoner å leie ut bolig, har Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), i samarbeid med Husleietvistutvalget (HTU) og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD), lansert nettsiden Boligdugnaden. På nettsiden kan du:

  1. Finne ut om ditt hus, leilighet eller rom kan leies ut lovlig.
  2. Lese råd og anbefalinger om hva du bør gjøre og ta stilling til før du leier ut.
  3. Få tips til hvordan du kan finne en leieboer, for eksempel gjennom kommunen din.