Tilbake til hovedsiden - byggesak
Gebyr
Saksbehandlingsgebyrer for byggesaker.
Lokal forskrift med gebyrregulativ for reguleringsplan, bygge- og delesaksbehandling, oppmåling og eierseksjonering.
Priser pr 1.1.2024
- Hjemmel: Plan- og bygningsloven § 33-1, jf. også byggesaksforskriften, matrikkelloven § 32, jf. også matrikkel-forskriften og eierseksjonsloven § 7.
- Vedtak: Ullensaker kommune 13.12.2016, sak 102/16
- Ikrafttredelse: 1. januar 2017.
Kapittel 1 - Generelle bestemmelser.
Gebyrer etter dette regulativ betales etter faktura utstedt av kommunen. Betaling kan kreves før forretning berammes eller arbeid igangsettes, eller før tillatelser/vedtak fattes. Alle priser er angitt i norske kroner.
Regulativet speiler det faktiske arbeidet som de ulike sakstypene medfører. Det samlede gebyret består av saksbehandling, administrasjonskostnader, tilsyn og med videre.
§ 1-1. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr. Kommunen krever i tillegg inn tinglysingsgebyr og dokumentavgift i saker der kommunen må forskuttere dette.
§ 1-2. Tidspunkt for gebyrfastsetting og fakturering
Gebyr etter plan- og bygningsloven beregnes etter de satser som gjelder på det tidspunktet gebyret faktureres, med mindre noe annet fremgår av regulativet. Gebyr etter matrikkelloven beregnes etter de satser som gjelder når saken fremmes, jf. matrikkelforskriften § 16. Gebyret faktureres når vedtak fattes eller når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken. Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved for sen betaling påløper purregebyr etter inkassoforskriften. Gebyret må betales og forfaller uansett om det er søkt om reduksjon av gebyr, eller der vedtak om reduksjon er påklaget. Se § 1-6.
§ 1-3. Gebyrer og priser i regulativet
Gebyrene i gebyrregulativet reflekterer kommunens arbeid med de ulike sakstypene og er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Regulativets satser vedtas og reguleres årlig av kommunestyret.
§ 1-4. Sakkyndig bistand
Der kommunen leier inn sakkyndig bistand for kontroll, uttalelser, vurderinger ut fra lov- og forskriftskrav og lignende, vil kostnadene for slik bistand bli tillagt gebyret. I tillegg blir det fakturert for medgått tid for kommunens arbeid med å hente inn denne bistanden.
§ 1-5. Urimelig gebyr
Dersom kommunen etter egen vurdering, eller etter skriftlig søknad anser gebyret som klart urimelig, kan gebyret settes ned. Søknad om redusert gebyr utsetter ikke betalingsfristen.
§ 1-6. Klage
Når gebyret er hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1, eller matrikkelloven § 32, er det ikke anledning til å klage på gebyret i den enkelte sak. Kommunens vedtak i sak om reduksjon av gebyr kan klages til Fylkesmannen i Oslo og Akershus etter reglene i forvaltningsloven.
§ 1-7. Avslag
Saken anses som avsluttet dersom det ikke er sendt endring eller klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 % av ordinært gebyr. Beløpet blir ikke godskrevet ved ny eller endret søknad.
§ 1-8. Trekk av søknad
Ved trekk av søknad skal tiltakshaver betale en del av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har behandlet søknaden. Det fremgår av regulativet hvor mye som skal betales.
§ 1-9. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
- a. Pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
- b. SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
- c. TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
- d. Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
- e. Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Grunngebyret skal også dekke tilsynsvirksomhet og ulovlighetsoppfølging.
- f. Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- g. Registreringsgebyr: Gebyr som skal dekke arbeidet med oppgavene knyttet til registrering i matrikkelen. Gebyret betales etter per bruksenhet for byggesak og per eiendom for oppmålingsforretning som registreres i matrikkelen.
- h. Tiltaksklasse: Inndeling av oppgaver i tiltaket basert på vanskelighetsgrad, kompleksitet og konsekvenser av mangler og feil, jf. SAK § 9-4.
- i. Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
- j. Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til lovgivningen om eierseksjoner regnes som selvstendig eiendom.
- k. Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. bolig, kontorenhet, verksted og lager.
- l. Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
- m. Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe Boligbygning.
- n. Bolig/boligeiendom: Eiendom med bygg som brukes til boligformål, herunder fritidsbolig. Bygningstype 111 – 163 etter NS-3457.
- o. Bruksareal (BRA): Bruksareal for eiendom som er registrert i matrikkelen og beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
- p. Anr.: Artikkelnummer (internt til bruk ved fakturering)
§ 1-10. Overgangsbestemmelser
For reguleringsplaner som har hatt oppstartsmøte før 01.01.2017, betales gebyr etter nytt regulativ, inkludert for oppstartsmøte.
Kapittel 2 - Reguleringsplaner
§ 2-1. Generelt
Det skal betales gebyr for alle private planforslag for arbeid frem til første gangs behandling. I plansaker faktureres gebyret samtidig med vedtak om offentlig ettersyn. I saker som avsluttes før fullstendig planforslag er lagt frem, eller før offentlig ettersyn, faktureres gebyret når saken avsluttes.
§ 2-2. Timepris
For de tjenester som ikke omfattes av dette regulativet så gjelder gebyr etter medgått tid. Timesatsen skal dekke støttefunksjoner og administrasjon av tjenesten.
Timepris |
Betales per |
Gebyr |
|
For tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene |
Per time |
Kr 1161 |
§ 2-3. Trekk eller avvisning av planforslag
Ved trekk, avvisning av planforslag eller manglende oppfølging fra forslagsstiller skal tiltakshaver betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
Trekk av søknad |
Betales per, gebyr |
|
For søknader som trekkes etter varsel om oppstart men før innsendt planforslag er mottatt |
Per planforslag, 25% |
|
For sak som avsluttes etter påbegynt saksbehandling, men før førstegangsvedtak |
Per planforslag, 75% |
|
For sak som avsluttes etter påbegynt saksbehandling og etter førstegangsvedtak |
Per planforslag, 100% |
§ 2-4. Oppstartsmøte
Både kommunen og tiltakshaver kan kreve oppstartsmøte. Det skal betales gebyr for hvert oppstartsmøte.
Oppstartsmøte, jf. pbl § 12-8 |
Betales per |
Gebyr |
|
Oppstartsmøte |
Per møte |
Kr 34.600 |
§ 2-5. Private forslag
Reguleringsplan |
Betales per |
Gebyr |
Tillegg for areal utover 6 dekar |
|
Planforslag som er i samsvar med overordnede planer, boligbyggeprogram, teknisk og sosial infrastruktur |
Per planforslag |
Kr 115.291 |
Kr 59.470 |
|
Planforslag som ikke er i samsvar med overordnede planer, boligbyggeprogram, teknisk og sosial infrastruktur |
Per planforslag |
Kr 149.880 |
Kr 71.280 |
|
Prinsippsaker etter pbl § 12-11, fjerde ledd: Ved behandlingen av reguleringsspørsmålet betales et gebyr som kommer til fratrekk i en eventuell senere reguleringssak. |
Per planforslag |
Kr 30.492 |
|
|
Tillegg for areal som avsettes til bebyggelsesformål, maksimalt opp til og med 40.000 m2 BRA for boligformål og opp til og med 20.000 m2 BRA for annet enn bolig. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. |
Per påbegynte 100 m2 BRA |
Kr 1.058 |
|
§ 2-6. Planer med planprogram og konsekvensutredning
For planer som krever planprogram og konsekvensutredning skal det betales et tilleggsgebyr per planforslag.
Planprogram og konsekvensutredning, jf. pbl § 4-1, § 4-2 andre ledd og kapittel 14 |
Betales per |
Gebyr |
|
For planer som krever planprogram og konsekvensutredning |
Per planforslag |
Kr 48.844 |
§ 2-7. Utfylling og endring av plan
Ved utfylling og endring av plan skal det betales gebyr. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som ny sak, betales fullt gebyr.
Utfylling eller endring av plan | Betales per | Gebyr |
Endringer som behandles som ny plan i samsvar med pbl § 12-14 første ledd | Per søknad | Fullt gebyr |
Mindre endringer i reguleringsplan eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. pbl § 12-14 andre ledd | Per søknad | Kr 57.697 |
Priser pr 1.1.2024
Lokal forskrift med gebyrregulativ for reguleringsplan, bygge- og delesaksbehandling, oppmåling og eierseksjonering
Hjemmel: Plan- og bygningsloven § 33-1, jf. også byggesaksforskriften, matrikkelloven § 32, jf. også matrikkel-forskriften og eierseksjonsloven § 7.
Vedtak: Ullensaker kommune 13.12.2016, sak 102/16
Ikrafttredelse: 1. januar 2017.
Kapittel 1 - Generelle bestemmelser gebyrer
Gebyrer etter dette regulativ betales etter faktura utstedt av kommunen. Betaling kan kreves før forretning berammes eller arbeid igangsettes, eller før tillatelser/vedtak fattes. Alle priser er angitt i norske kroner.
Regulativet speiler det faktiske arbeidet som de ulike sakstypene medfører. Det samlede gebyret består av saksbehandling, administrasjonskostnader, tilsyn og med videre.
§ 1-1. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr. Kommunen krever i tillegg inn tinglysingsgebyr og dokumentavgift i saker der kommunen må forskuttere dette.
§ 1-2. Tidspunkt for gebyrfastsetting og fakturering
Gebyr etter plan- og bygningsloven beregnes etter de satser som gjelder på det tidspunktet gebyret faktureres, med mindre noe annet fremgår av regulativet. Gebyr etter matrikkelloven beregnes etter de satser som gjelder når saken fremmes, jf. matrikkelforskriften § 16. Gebyret faktureres når vedtak fattes eller når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken. Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved for sen betaling påløper purregebyr etter inkassoforskriften. Gebyret må betales og forfaller uansett om det er søkt om reduksjon av gebyr, eller der vedtak om reduksjon er påklaget. Se § 1-6.
§ 1-3. Gebyrer og priser i regulativet
Gebyrene i gebyrregulativet reflekterer kommunens arbeid med de ulike sakstypene og er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Regulativets satser vedtas og reguleres årlig av kommunestyret.
§ 1-4. Sakkyndig bistand
Der kommunen leier inn sakkyndig bistand for kontroll, uttalelser, vurderinger ut fra lov- og forskriftskrav og lignende, vil kostnadene for slik bistand bli tillagt gebyret. I tillegg blir det fakturert for medgått tid for kommunens arbeid med å hente inn denne bistanden.
§ 1-5. Urimelig gebyr
Dersom kommunen etter egen vurdering, eller etter skriftlig søknad anser gebyret som klart urimelig, kan gebyret settes ned. Søknad om redusert gebyr utsetter ikke betalingsfristen.
§ 1-6. Klage
Når gebyret er hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1, eller matrikkelloven § 32, er det ikke anledning til å klage på gebyret i den enkelte sak. Kommunens vedtak i sak om reduksjon av gebyr kan klages til Fylkesmannen i Oslo og Akershus etter reglene i forvaltningsloven.
§ 1-7. Avslag
Saken anses som avsluttet dersom det ikke er sendt endring eller klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 % av ordinært gebyr. Beløpet blir ikke godskrevet ved ny eller endret søknad.
§ 1-8. Trekk av søknad
Ved trekk av søknad skal tiltakshaver betale en del av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har behandlet søknaden. Det fremgår av regulativet hvor mye som skal betales.
§ 1-9. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
- a. Pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
- b. SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
- c. TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
- d. Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
- e. Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Grunngebyret skal også dekke tilsynsvirksomhet og ulovlighetsoppfølging.
- f. Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- g. Registreringsgebyr: Gebyr som skal dekke arbeidet med oppgavene knyttet til registrering i matrikkelen. Gebyret betales etter per bruksenhet for byggesak og per eiendom for oppmålingsforretning som registreres i matrikkelen.
- h. Tiltaksklasse: Inndeling av oppgaver i tiltaket basert på vanskelighetsgrad, kompleksitet og konsekvenser av mangler og feil, jf. SAK § 9-4.
- i. Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
- j. Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til lovgivningen om eierseksjoner regnes som selvstendig eiendom.
- k. Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. bolig, kontorenhet, verksted og lager.
- l. Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
- m. Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe Boligbygning.
- n. Bolig/boligeiendom: Eiendom med bygg som brukes til boligformål, herunder fritidsbolig. Bygningstype 111 – 163 etter NS-3457.
- o. Bruksareal (BRA): Bruksareal for eiendom som er registrert i matrikkelen og beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
- p. Anr.: Artikkelnummer (internt til bruk ved fakturering)
§ 1-10. Overgangsbestemmelser
For reguleringsplaner som har hatt oppstartsmøte før 01.01.2017, betales gebyr etter nytt regulativ, inkludert for oppstartsmøte.
Kapittel 3 - Byggesak
§ 3-1. Generelt
Alle søknadspliktige tiltak etter pbl skal betale grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og registreringsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet.
§ 3-2. Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Grunngebyret skal også dekke tilsynsvirksomhet, ulovlighetsoppfølging og ferdigattest.
Grunngebyr |
Betales per |
Gebyr |
Alle søknadspliktige tiltak |
Per søknad |
Kr 8.000 |
§ 3-3. Registreringsgebyr
For søknadspliktige tiltak etter pbl skal det betales registreringsgebyr som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall bruksenheter og det skal betales et registreringsgebyr per bruksenhet.
Registreringsgebyr |
Betales per |
Gebyr |
Alle søknadspliktige tiltak |
Per bruksenhet |
Kr 593 |
§ 3-4. Tilsyn
Tilsyn er et viktig virkemiddel for å kontrollere at tiltak gjennomføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven. Tilsyn skal bidra til bedre gjennomføring av byggeprosesser, avdekke ulovligheter og virke forebyggende. 25 % av grunngebyret skal dekke kommunens tilsynsvirksomhet.
§ 3-5. Timepris
For tjenester som ikke omfattes av dette regulativet så gjelder et gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner, administrasjon, tilsyn og oppfølging av ulovligheter. Følgende timesats gjelder for byggesak. Gjelder også søknader etter kapittel 18 i pbl.
Timepris |
Betales per |
Gebyr |
For tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene |
Per time |
Kr 1.186 |
§ 3-6. Trekk av søknad
Ved trekk av søknad skal tiltakshaver betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
Trekk av søknad |
Betales per |
Saksbehandlings-gebyr |
Grunngebyr |
For søknader som trekkes før påbegynt saksbehandling |
Per søknad |
0 % |
50 % |
For sak som avsluttes etter påbegynt saksbehandling, men før vedtak |
Per søknad |
0 % |
80 % |
§ 3-7. Retur og avvisning av søknad
Ved retur eller avvisning av søknad påløper det gebyr. Dersom søker ikke har komplett søknad etter første brev fra bygningsmyndighetene, påløper halvt grunngebyr for hvert mangelbrev som må skrives. Gebyret faktureres søker.
Retur og avvisning |
Betales per |
Grunngebyr |
Saksbehandlingsgebyr |
Ved gjentatte vesentlige mangler |
Per mangelbrev |
50 % |
0 % |
Avvisning av søknad |
Per søknad |
100 % |
50 % |
Søknaden vurderes returnert dersom den er mangelfull. Se eksempler under:
Retur dersom: |
Mangler nabovarsel |
Søknad er sendt inn før nabovarselsfrist er gått ut |
Manglende tegninger (plan, snitt, fasade, situasjonskart) |
Mangelfull ansvarsdekning |
Manglende dispensasjonssøknad |
Manglende gjennomføringsplan (for tiltak som krever ansvarlig foretak) |
Manglende dokumentasjon av privatrettslige forhold |
Se SAK kapittel 5 for utfyllende oversikt.
§ 3-8. Ulovlig byggearbeid
For uaktsomme eller forsettlige overtredelser av plan- og bygningsloven som omfattes av pbl § 32-8 kan kommunen ilegge overtredelsesgebyr etter de til enhver tid gjeldende satser i SAK § 16-1. Det vises til pbl § 32-8 og til kapittel 16 i SAK m/veiledning, om utmåling av overtredelsesgebyr. Det vises til pbl § 32-5 om tvangsmulkt ved ulovligheter.
§ 3-9. Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse mellom tiltakshaver, kommunen og andre berørte fagmyndigheter. Forhåndskonferanse utløser ikke grunngebyr.
Forhåndskonferanse etter pbl § 21-1 |
Betales per |
Gebyr |
Første forhåndskonferanse |
Per møte |
Kr 5.931 |
Gjentatte forhåndskonferanser for samme tiltak |
Per møte |
Kr 11.863 |
§ 3-10. Endring
For endring av eksisterende byggesøknad belastes det følgende gebyr. Fornyelse av tidligere godkjent byggesøknad er å betrakte som ny søknad. Nytt gebyr omfatter også grunngebyr og ev. registreringsgebyr.
Endring |
Betales per |
Gebyr |
Ved mindre endringer av godkjent søknad, som betinger nytt vedtak, betales 50 % av gebyret for ny søknad |
Per søknad |
50 % av fullt gebyr |
Ved fornyelse av tidligere godkjent byggesøknad betales fullt gebyr. |
Per søknad |
Fullt gebyr |
Kommunen avgjør i hvert tilfelle om det er en mindre eller større endring, og om endringen er så vesentlig at den krever ny søknad. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som ny sak, betales fullt gebyr.
§ 3-11. Saksbehandlingsgebyr for tiltak med krav til ansvarlig foretak
Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg, herunder vesentlig endring eller reparasjon.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, |
Betales per |
Gebyr |
||
Boliger: |
|
|
||
Bolig og fritidsbolig |
Per boenhet |
Kr 15.000 |
||
Rekkehus, kjedehus og andre småhus |
Per boenhet, oppad til 10 boenheter pr bygg |
Kr 4.745 |
||
Store boligbygg |
Per boenhet, oppad til 20 boenheter pr bygg |
Kr 4.745 |
||
Store boligbygg |
Pr boenhet som overstiger 20 boenheter pr bygg |
Kr 1.000 |
||
Tilbygg, påbygg, garasje mv. til bolig |
Per søknad |
Kr 13.100 |
||
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 a og b |
Betales per |
Areal < 250 m2 BRA |
Areal >= 250 m2 BRA |
|
Annet enn bolig: |
|
|
|
|
Industri- og næringsbygg |
Per søknad |
Kr 95.000 |
Kr 132.670 |
|
Fiskeri- og landbruksbygg |
Per søknad |
Kr 43.275 |
Kr 48.580 |
|
Kontor- og forretningsbygg |
Per søknad |
Kr 95.000 |
Kr 132.670 |
|
Samferdsels- og kommunikasjonsbygg |
Per søknad |
Kr 95.000 |
Kr 132.670 |
|
Hotell- og restaurantbygg |
Per søknad |
Kr 95.005 |
Kr 132.670 |
|
Kultur- og forskningsbygg |
Per søknad |
Kr 95.005 |
Kr 132.670 |
|
Helsebygg |
Per søknad |
Kr 95.005 |
Kr 132.670 |
|
Fengsels-, beredskapsbygg mv. |
Per søknad |
Kr 95.005 |
Kr 132.670 |
|
Andre konstruksjoner eller anlegg |
Per søknad |
Kr 53.056 |
Kr 62.400 |
|
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 a og b |
Betales per |
Areal < 100 m2 BRA |
Areal >= 100 m2 BRA |
|
Tilbygg, påbygg mv. for annet enn bolig |
Per søknad |
Kr 13.572 |
Kr 20.310 |
Fasadeendring
Tiltak etter denne bestemmelsen utløser ikke grunngebyr. Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 c |
Betales per |
Gebyr |
Fasadeendring |
Per søknad |
Kr 6.000 |
Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg som er fredet eller vernet |
Per søknad |
Kr 17.794 |
Bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som
nevnt i pbl § 20-1 a
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 d. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg. |
Betales per |
Gebyr |
Bruksendring mv. med endring av bygning, tekniske installasjoner mv. |
Per søknad |
Kr 6.000 |
Bruksendring mv. uten endring av bygning, tekniske installasjoner mv. |
Per søknad |
Kr 3.559 |
Rivning av tiltak som nevnt i pbl § 20-1 a
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 e. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg. |
Betales per |
Gebyr |
Rivning mv. av bygg, konstruksjon, anlegg med kulturminneinteresse |
Per tiltak |
Kr 18.387 |
Rivning mv. av andre bygg, konstruksjoner og anlegg |
Per tiltak |
Kr 6.000 |
Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 f. Tiltak etter denne bestemmelsen utløser ikke grunngebyr. |
Betales per |
Gebyr |
Sanitærinstallasjoner, ventilasjons-/sprinkler-/antenne-/solcelleanlegg, heis, skorstein, ildsted, forstøtningsmur, svømmebasseng, dam/brønn og lignende |
Per tiltak |
Kr 7.118 |
Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 g. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg. |
Betales per |
Gebyr |
Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig mv. |
Per søknad |
Kr 26.691 |
Oppføring av innhegning mot veg, plassering av skilt- og reklameinnretninger
Hvor nedenstående tiltak inngår i søknad etter pbl kapittel 20, skal det ikke kreves separat gebyr. Tiltak etter denne bestemmelsen utløser ikke grunngebyr eller registreringsgebyr.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 h og i |
Betales per |
Gebyr |
Innhegning mot veg |
Per tiltak |
Kr 6.524 |
Enkelt skilt eller reklame |
Per tiltak |
Kr 6.524 |
Skiltplan med flere enn to skilt |
Per søknad |
Kr 11.863 |
Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 j. Grunngebyr kommer i tillegg. |
Betales per |
Gebyr |
Plassering av midlertidige bygninger mv. som skal stå i mer enn 2 år |
Per søknad |
Kr 20.404 |
Vesentlig terrenginngrep
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 k. Grunngebyr kommer i tillegg. |
Betales per |
Gebyr |
Vesentlige terrenginngrep. |
Per søknad |
Kr 16.000 |
Masseuttak/-mottak og større utomhusanlegg |
Per søknad |
Kr 41.519 |
Større utomhusanlegg |
Per søknad |
Kr 20.000 |
Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 l. Grunngebyr kommer i tillegg. |
Betales per |
Gebyr |
Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass |
Per søknad |
Kr 22.183 |
§ 3-12. Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak
For søknadspliktige tiltak som behandles iht. pbl § 20-1 m. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
Fradeling mv., jf. pbl § 20-1 m |
Betales per |
Gebyr |
Opprettelse av grunneiendom, herunder søknad om fradeling av grunneiendom og innløsning av festetomt (deling) som er i samsvar med grenser fastsatt i godkjent reguleringsplan |
Per søknad |
Kr 29.319 |
For søknadspliktige tiltak som behandles iht. pbl § 20-1, jf. § 20-4 og tiltak som kan forestås av tiltakshaver jf. SAK §§ 3-1, 3-2 skal det betales følgende gebyr. Grunngebyr og registreringsgebyr kommer i tillegg.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf. pbl § 20-4 |
Betales per |
Gebyr |
Mindre tiltak på bebygd eiendom som garasjer, uthus og tilbygg, jf. SAK § 3-1 a og b |
Per tiltak |
Kr 13.049 |
Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c |
Per tiltak |
Kr 3.559 |
Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d (grunngebyr og registreringsgebyr kommer ikke i tillegg) |
Per tiltak |
Kr 14.710 |
Tilbygg til alminnelige driftsbygninger i landbruket, jf. SAK § 3-2 |
Per tiltak |
Kr 15.000 |
Alminnelige driftsbygninger i landbruket, jf. SAK § 3-2 |
Per tiltak |
Kr 23.725 |
§ 3-13. Andre vurderinger
Andre vurderinger utløser ikke grunngebyr og registreringsgebyr.
Andre vurderinger |
Betales per |
Gebyr |
Samtykke til plassering av mindre tiltak som ellers er unntatt søknadsplikt, pbl § 29-4, jf. SAK § 4-1 c |
Per tiltak |
Kr 6.652 |
Fravik fra TEK for eksisterende byggverk, pbl § 31-2, 4. ledd, |
Per tiltak |
Kr 11.863 |
§ 3-14. Igangsettingstillatelse
For ett-trinn søknader er igangsettingstillatelse inkludert i gebyret. For søknader som søkes i to trinn skal det betales gebyr etter følgende satser (for et-trinns søknader er igangsettingstillatelse inkludert i gebyret).
Igangsettingstillatelse |
Betales per |
Gebyr |
Igangsettingstillatelse |
Per søknad |
Kr 11.863 |
§ 3-15. Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Midlertidig brukstillatelse og søknad om ferdigattest utløser ikke grunngebyr. Ferdigattest medfører registreringsgebyr.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest |
Betales per |
Gebyr |
Søknad om ferdigattest |
Per søknad |
Kr 0 |
For søknad om ferdigattest for saker med opprinnelig søknadsdato i perioden mellom 1998 til 2010 |
Per søknad |
Kr 5.931 |
Søknad om midlertidig brukstillatelse |
Per søknad |
Kr 6.000 |
§ 3-16. Dispensasjonssøknad
For søknad om dispensasjon iht. pbl § 19-1.
Dispensasjon | Betales per | Gebyr |
Dispensasjon som krever politisk behandling | Per forhold | Kr 47.450 |
Dispensasjon fra arealplan som avgjøres administrativt | Per forhold | Kr 23.725 |
Dispensasjon fra annet enn arealplan som avgjøres administrativt | Per forhold | Kr 7.118 |
Priser pr 1.1.2024
Lokal forskrift med gebyrregulativ for reguleringsplan, bygge- og delesaksbehandling, oppmåling og eierseksjonering.
Hjemmel: Plan- og bygningsloven § 33-1, jf. også byggesaksforskriften, matrikkelloven § 32, jf. også matrikkel-forskriften og eierseksjonsloven § 7.
Vedtak: Ullensaker kommune 13.12.2016, sak 102/16.
Ikrafttredelse: 1. januar 2017.
Kapittel 1 - Generelle bestemmelser
Gebyrer etter dette regulativ betales etter faktura utstedt av kommunen. Betaling kan kreves før forretning berammes eller arbeid igangsettes, eller før tillatelser/vedtak fattes. Alle priser er angitt i norske kroner.
Regulativet speiler det faktiske arbeidet som de ulike sakstypene medfører. Det samlede gebyret består av saksbehandling, administrasjonskostnader, tilsyn og med videre.
§ 1-1. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr.
Kommunen krever i tillegg inn tinglysingsgebyr og dokumentavgift i saker der kommunen må forskuttere dette.
§ 1-2. Tidspunkt for gebyrfastsetting og fakturering
Gebyr etter plan- og bygningsloven beregnes etter de satser som gjelder på det tidspunktet gebyret faktureres, med mindre noe annet fremgår av regulativet. Gebyr etter matrikkelloven beregnes etter de satser som gjelder når saken fremmes, jf. matrikkelforskriften § 16.
Gebyret faktureres når vedtak fattes eller når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken.
Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved for sen betaling påløper purregebyr etter inkassoforskriften.
Gebyret må betales og forfaller uansett om det er søkt om reduksjon av gebyr, eller der vedtak om reduksjon er påklaget. Se § 1-6.
§ 1-3. Gebyrer og priser i regulativet
Gebyrene i gebyrregulativet reflekterer kommunens arbeid med de ulike sakstypene og er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Regulativets satser vedtas og reguleres årlig av kommunestyret.
§ 1-4. Sakkyndig bistand
Der kommunen leier inn sakkyndig bistand for kontroll, uttalelser, vurderinger ut fra lov- og forskriftskrav og lignende, vil kostnadene for slik bistand bli tillagt gebyret. I tillegg blir det fakturert for medgått tid for kommunens arbeid med å hente inn denne bistanden.
§ 1-5. Urimelig gebyr
Dersom kommunen etter egen vurdering, eller etter skriftlig søknad anser gebyret som klart urimelig, kan gebyret settes ned. Søknad om redusert gebyr utsetter ikke betalingsfristen.
§ 1-6. Klage
Når gebyret er hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1, eller matrikkelloven § 32, er det ikke anledning til å klage på gebyret i den enkelte sak.
Kommunens vedtak i sak om reduksjon av gebyr kan klages til Fylkesmannen i Oslo og Akershus etter reglene i forvaltningsloven.
§ 1-7. Avslag
Saken anses som avsluttet dersom det ikke er sendt endring eller klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 % av ordinært gebyr. Beløpet blir ikke godskrevet ved ny eller endret søknad.
§ 1-8. Trekk av søknad
Ved trekk av søknad skal tiltakshaver betale en del av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har behandlet søknaden. Det fremgår av regulativet hvor mye som skal betales.
§ 1-9. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
a. Pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
b. SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften)
c. TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift)
d. Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
e. Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Grunngebyret skal også dekke tilsynsvirksomhet og ulovlighetsoppfølging.
f. Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
g. Registreringsgebyr: Gebyr som skal dekke arbeidet med oppgavene knyttet til registrering i matrikkelen. Gebyret betales etter per bruksenhet for byggesak og per eiendom for oppmålingsforretning som registreres i matrikkelen.
h. Tiltaksklasse: Inndeling av oppgaver i tiltaket basert på vanskelighetsgrad, kompleksitet og konsekvenser av mangler og feil, jf. SAK § 9-4.
i. Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
j. Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til lovgivningen om eierseksjoner regnes som selvstendig eiendom.
k. Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. bolig, kontorenhet, verksted og lager.
l. Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
m. Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe Boligbygning.
n. Bolig/boligeiendom: Eiendom med bygg som brukes til boligformål, herunder fritidsbolig. Bygningstype 111 – 163 etter NS-3457.
o. Bruksareal (BRA): Bruksareal for eiendom som er registrert i matrikkelen og beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
p. Anr.: Artikkelnummer (internt til bruk ved fakturering)
§ 1-10. Overgangsbestemmelser
For reguleringsplaner som har hatt oppstartsmøte før 01.01.2017, betales gebyr etter nytt regulativ, inkludert for oppstartsmøte.
Kapittel 4 - Oppmåling
§ 4-1. Generelt
Alle oppmålingsforretninger etter matrikkellova skal betale grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og registreringsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet. Det betales gebyrer som gjelder på rekvisisjonstidspunktet.
§ 4-2. Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Det skal betales nytt grunngebyr når tinglysingsmyndigheten har avvist en sak for registrering, og kommunen må fremsende denne på ny etter korrigering, og feil eller mangel kan tilskrives søker.
Grunngebyr |
Betales per |
Gebyr |
|
Tiltak etter matrikkelloven |
Per søknad |
Kr 20.400 |
§ 4-3. Registreringsgebyr
For søknadspliktige tiltak skal det betales registreringsgebyr som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall eiendommer og det skal betales et registreringsgebyr per gårds-/bruks-/feste- og/eller seksjonsnummer som registreres.
Registreringsgebyr | Betales per | Gebyr |
Alle søknadspliktige tiltak som registreres i matrikkelen | Pr Eiendom | Kr 1.755 |
§ 4-4. Timepris
For de tjenester som ikke omfattes av dette regulativet så gjelder et gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon. Følgende timesats gjelder for oppmålingstjenester.
Timepris |
Betales per |
Gebyr |
|
For de tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene |
Per time |
Kr 1.020 |
§ 4-5. Tinglysing av bruks- og veiretter mv.
Utarbeidelse av privatrettslige dokumenter for tinglysing av bruks- og veiretter mv betales etter medgått tid etter gjeldende timepris fastsatt i § 4-4.
§ 4-6. Avbrutt forretning
Ved avbrutt forretning skal tiltakshaver betale grunngebyr etter § 4-2.
§ 4-7. Saksbehandlingsgebyr for oppmålingsforretninger
Oppmålingsforretning skal betales etter følgende matrise. Samlet areal i søknaden avgjør hvilket arealintervall som skal benyttes.
Oppmålingsforretning |
Per grensepunkt |
Per grensepunkt, inntil 1.000 m2 |
Per grensepunkt, 1.000 til 5.000 m2 |
Per grensepunkt, over 5.000 m2 |
|
Koordinatfestet og/eller detaljregulert eiendom |
Kr 2.750 |
Kr 3.670 |
Kr 4.700 |
||
Andre oppmålingsforretninger: |
|
|
|
|
|
Eiendom som ikke er koordinatfestet og detaljregulert |
Kr 4.080 |
Kr 4.500 |
Kr 6.000 |
||
Grensearrondering og tilleggsareal |
Kr 4.080 |
Kr 4.500 |
Kr 6.020 |
||
Grensepåvisning av tidligere koordinatfestede grenser |
|
Kr 2.250 |
Kr 3.370 |
Kr 4.180 |
|
Punktfeste |
Kr 7.005 |
§ 4-8. Andre gebyrer
Andre gebyrer uten grunngebyr: |
Betales per søknad |
|
Arealoverføring* |
Kr 10.810 |
|
Utarbeidelse av matrikkelbrev (uten grunngebyr) |
Etter kartverkets priser |
*Arealoverføring krever samme tillatelse som en fradeling. Det må gjennomføres en oppmålingsforretning og det skal forskuddsbetales dokumentavgift etter statens satser pr nå 2.5 %. Avgiftsberegningsgrunnlaget må bekreftes av uhildet takstmann.
Kapittel 5 - Eierseksjonering
Gebyrene på området er regulert i lokal "Forskrift med gebyrregulativ for reguleringsplan, bygge- og delesaksbehandling, oppmåling og eierseksjonering for Ullensaker kommune", jf Lovdata for kap 1.
§ 5-1 Generelt
Kapitlet omhandler gebyrer for seksjoneringssaker etter eierseksjonsloven. Gebyrets størrelse er det samme for seksjoneringsvedtak som for avslag.
Ved søknad om tillatelse til å seksjonere en eiendom etter eierseksjonsloven skal det beregnes grunngebyr og saksbehandlingsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet. Dersom det i forbindelse med søknad må gjøres endringer i matrikkelen, påløper registreringsgebyr. Ved tilleggsareal i grunn tilkommer gebyr for oppmålingsforretning, se kapittel 4.
Kommunen kan kreve gebyr innbetalt forskuddsvis.
Pris fra 1.1.2024
§ 5-2 Manglende eller feilaktig informasjon
|
Betales per |
Sats |
|
En seksjoneringssak kan avvises dersom søknaden ikke oppfyller kravene i eierseksjonsloven § 11.Ved behandling av søknader der innsendt dokumentasjon er mangelfull eller feilaktig, beregnes et tilleggsgebyr per brev inntil søknaden er komplett. |
Mangelbrev |
Kr 1 530 |
§ 5-3 Grunngebyr
Betales per | Sats | |
Kommunen fakturerer grunngebyr for alle saker, med mindre denne forskriften angir noe annet. Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets art, kompleksitet, størrelse m.m. Dette er for eksempel mottak av søknad, innregistrering, journalføring, fordeling av sak og arkivering. |
Søknad |
Kr 20 400 |
§ 5-4 Registreringsgebyr
Betales per | Sats | |
Dersom bruksenheten har utendørs tilleggsdel, skal det betales registreringsgebyr etter pkt. 4.3. |
Per utendørs tilleggsdel |
Kr 1 755 |
§ 5-5 Oppretting av eierseksjoner for nybygg og eksisterende samt reseksjonering
|
Betales per | Sats |
Opp til 4 seksjoner | Søknad | Kr 12 240 |
For 5 til 10 seksjoner | Søknad | Kr 18 360 |
Tillegg per ny seksjon utover 10 | Per seksjon | Kr 500 |
§ 5-6 Sletting/oppheving av seksjonert sameie
Det betales gebyr ved sletting eller oppheving av seksjonert sameie. I tillegg påløper grunngebyr og registreringsgebyr.
Betales per | Sats | |
Saksbehandlingsgebyr for å slette seksjoner på en eiendom | Grunneiendom | 100%* |
* 100% av grunngebyr og 100% av registreringsgebyr
§ 5-7 Tilleggsgebyr
Betales per | Sats | |
Tilleggsgebyr for befaring | Befaring | 6 700* |
Tilleggsgebyr for produksjon av nytt situasjonskart | Situasjonskart | 6 000* |
* Tilleggsgebyr kommer i tillegg til grunngebyret og saksbehandlingsgebyret
§ 5-8 Gebyr for avsluttet sak før vedtak, ved avvisning og ved avslag
Betales per | Sats | |
Sak som trekkes før vurdering | Sak | 100% grunngebyr |
Sak som trekkes etter at kommunen har satt igang saksbehandling, men før endelig vedtak | Sak | 100% grunngebyr og 75% av saksbehandlingsgebyr |
Sak som kommunen avviser eller avslutter på grunn av manglende oppfølging fra søker | Sak | Fullt gebyr |
Avslag i sak | Sak | Fullt gebyr |
Saker som ikke medfører vedtak om seksjonering, blir ikke belastet med registreringsgebyr.
§ 5-9 Gebyr for annet fakturerbart arbeid
Gebyrpliktig arbeid etter eierseksjonsloven som ikke faller inn under andre bestemmelser i denne forskriften, faktureres ette medgått tid.
Betales per | Sats | |
Gebyr for medgått tid i seksjoneringssaker | Time | Kr 1 020 |
Timeprisen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner og administrasjon. Kommunen kan også på eget initiativ fastsette gebyret etter medgått tid i atypiske saker.
Kapittel 6 - Gebyrer utenfor selvkostområdene
Pris fra 1.1.2024
Situasjonskart |
Betales per |
Pris |
|
Produksjon og oversendelse |
stk. |
Kr 4.345 |
Informasjon til eiendomsmeglere |
Betales per |
Pris |
|
Produksjon og oversendelse av informasjon |
Kr 2.345 |
||
Bekreftet kopi av målebrev |
Kr 299 |
||
Matrikkelbrev – som postekspederes |
|
Kr 299 |
Tinglysing - statens satser | Betales pr | Pris |
Tinglysing - statens satser |
Etter kartverkets priser |
Utplotting / kopiering av tekniske kart |
Papir |
Transparent |
|
A4 |
Kr 22 |
Kr 117 |
|
A3 |
Kr 43 |
Kr 150 |
|
A2 |
Kr 75 |
Kr 257 |
|
A1 |
Kr 117 |
Kr 406 |
|
70 X 90 |
Kr 129 |
Kr 545 |
(evt. kostnad etter regning fra kopieringsfirma)
Distribusjon av digitale plandata |
Kr |
||
0 – 5 daa |
1.386 |
Fast minstepris |
|
5 – 60 daa |
47 |
per daa utover 5 daa |
|
60 daa - |
4.086 |
fast maksimalpris |
Salg av Geovekst-data |
Priser |
|
Salg av Geovekst-data |
Pris i hht. Statens kartverks satser |
|
For konvertering til DXF-format betales |
Kr 1/daa |
|
Arealoversikter – grunneierlister |
Betales etter medgått tid |
Fargekopiering |
Betales pr |
pris |
|
A4 |
kopi |
Kr 27 |
|
A3 |
kopi |
Kr 47 |
|
A2 |
kopi |
Kr 161 |
|
A1 |
Kopi |
Kr 332 |
|
A0 |
kopi |
Kr 662 |
Landbruk – salg av kart og arealdata |
Betales per |
Pris |
|
Kart med sammendrag av skogbruksplandata |
|
Kr 670 |
|
Kart med sammendrag av skogbruksplandata og utdrag av jordregister |
|
Kr 1.015 |
Deling og konsesjon |
Betales per |
Pris |
||
Deling etter jordloven |
2.000 | |||
Konsesjonsbehandling pr søknad |
5.000 |
Timepris
Gebyr | Betales pr | Pris |
For tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene | Time | Kr 1 020 |
Publisert: 24.10.2018 14:47:04
Sist endret: 24.10.2018 14:47