Skulpturen "Broken Trones"
Skulpturen "Broken Thrones" av Camilla Løw står på Norbytjernet, Jessheim. Skulpturen er en gave fra Sparebankstiftelsen DNB gjennom prosjektet Skulpturstopp www.skulpturstopp.no. Skulpturen i Ullensaker ble offisielt overrekt høsten 2020.
Europeiske 1800 talls-paviljonger møter moderne materialer i Camilla Løws skulptur "Broken Thrones".
Nordbytjernet er en grønn lunge i utkanten av Jessheim som myldrer av aktivitet sommer og vinter. Tjernet er omkranset av skog med turstier, badestrand og i skråningen på toppen hviler Camilla Løw sin skulptur med utsikt over vannet. Skulpturen tar opp i seg fargene i naturen rundt – de grønne og hvite bjørketrærne og det blanke vannspeilet. Med sin rolige, men lekne form blir skulpturen et møtested for alle som besøker Nordbytjernet.
Kunstneren håper folk på stedet vil føle eierskap til skulpturen, og bruke den slik de selv ønsker.
Foto: Carsten Aniksdal/Skulpturstopp
Kunstner Camilla Løw om skulpturen
– Før jeg bestemte meg for utformingen av skulpturen, tok jeg mange turer til Nordbytjernet for å bli kjent med stedet, forteller Camilla Løw.
– Det ble tydelig at dette er et område som veldig mange er glad i og som brukes året rundt. Jeg visste tidlig at jeg ville lage en skulptur som ikke bare kan betraktes på avstand, men som folk også kan bruke fysisk. De parklignende omgivelsene gjorde at jeg fikk lyst til å lage noe som minner om en klassisk paviljong – slike som var populære i europeiske hageanlegg og parker på 1800-tallet og som ble brukt både som dekorasjon og til festlig adspredelse. Jeg er veldig interessert i engelske «follies», hvor idealet var at paviljongen skulle se litt ruin-aktig ut og gjerne minne om arkitektur fra andre historiske epoker, som romerske templer. På samme måte hadde jeg lyst til å lage noe som kan lede tankene til noe gammelt – en slags ruin – men i moderne materialer som spraylakkert aluminium i grønt og hvitt, og keramiske fliser med innslag av speilblankt stål. Skulpturen reflekterer omgivelsene med sine blanke vann og høyreiste bjørketrær.
– Like viktig som at et kunstverk i det offentlig rom er spennende å se på, er at kunsten gjør at man ser omgivelsene med et nytt blikk. Jeg håper skulpturen kan bidra til å skape undring – og kanskje åpne opp for en mer poetisk lesning av landskapet rundt?
– Uansett håper jeg de som bruker området vil føle eierskap til skulpturen og ta den i bruk på den måten de ønsker, enten det er for å beundre utsikten, leke, sole seg, ha piknik eller gå på ski mellom søylene. Skulpturen kan også brukes som scene for konserter og andre tilstelninger.
Tekst fra Skulpturstopp.no
Foto: Carsten Aniksdal/Skulpturstopp
Om kunstner Camilla Løw
Camilla Løw (f. 1976) er en norsk kunstner utdannet i Glasgow i Skottland. Hun lager skulpturene sine i tett dialog med stedet der de skal plasseres, enten det er inne i et gallerirom eller utendørs på et offentlig sted. Ofte bruker hun materialer som forbindes med arkitektur og design, som betong, metall-elementer, spraylakk og pleksiglass i sterke, klare farger. Arbeidene er abstrakte og kan gi assosiasjoner til modernistisk skulptur og amerikansk minimalisme. Formene oppstår også fra et mer konkret og personlige utgangspunkt, hver skulptur fremstår med sin unike identitet.
Løw er opptatt av at publikum skal føle eierskap til kunstverkene hun lager for det offentlige rom, og ofte innbyr verkene til å bli tatt i bruk.
– Et eksempel er de to skulpturene Neon Winter og Social Geometry som jeg produserte til Henie Onstad Kunstsenters skulpturpark i 2012, forteller Løw. – De er laget for å kunne klatres og sittes på, og jeg synes det er flott at folk faktisk gjør det.
Camilla Løw har stilt ut, og er kjøpt inn, av museer og gallerier i Norge og internasjonalt. Hun har blant annet hatt separatutstilling ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, og har laget en rekke verk for offentlige rom.
Tekst fra Skulpturstopp.no
Publisert: 08.02.2021 09:34
Sist endret: 09.02.2021 11:48