Begynneropplæring i lesing og skriving
På Døli ønsker vi å legge et godt grunnlag for lese- og skriveopplæringen. Her vil dere kunne lese om språk og begrepsutvikling, bokstavprogresjon, bruk av småbøker, skriving i begynneropplæringen og ulike tilnærminger til skriving (mer informasjon kommer).
Kvalitetsløft språkstimulering, lese- og skriveopplæring
Døli skole ønsker å løfte kvaliteten, systematikken og struktureringen rundt språkstimulering, lese- og skriveopplæringen gjennomført på vår skole. I dette arbeidet samarbeider vi med Reidun Flugstad Rygg (Pedagogisk Senter) og Hind Thingstad (PPT). Samarbeidspartnere er innhentet etter vårt ønske om å utvikle trygg og god kompetanse blant personalet i de metoder og strategier vi manifesterer i lese- og skriveopplæringen på Døli.
Arbeidet er begrunnet i varierende elevresultater blant annet på Nasjonale Prøver og andre kartleggingsprøver over flere år. Ved kartlegging av nå-status på Døli skole, viser funnene manglende systematikk og kvalitet i gjennomføring av undervisning og metodebruk, samt progresjon i språkstimulering, lese- og skriveopplæringen. Dette arbeidet skal resultere i økt kompetanse rundt begynneropplæring og metodebruk rettet mot språkstimulering, lese- og skriveopplæring. Avslutningsvis skal arbeidet resultere i en råd tråd fra 1. til 7. trinn, samt en forpliktende plan for dette arbeidet. Vår tanke er at planen vi jobber ut og implementerer på Døli, skal være forpliktende og sørge for god sammenheng og progresjon i lese- og skriveopplæringen gjennom hele skoleløpet på vår skole. Planen skal være fundert i Handlingsplan for språkstimulering, lese- og skriveopplæringen i barnehager og skoler i Ullensaker kommune.
Det er allerede foretatt et større innkjøp av støttemateriale til bruk i veiledet lesing. Ledelsen ved Døli har ønsket å skaffe til rette materiell, slik at ønsket kvalitetsløft for Veiledet lesing er gjennomførbart.
Videreopplæring i lesing og skriving
Mer informasjon kommer.
Særskilt norskopplæring
Eleven har rett til særskilt språkopplæring inntil han eller hun har fått tilstrekkelige norskferdigheter til å følge den ordinære opplæringen i skolen. Om nødvendig har eleven også rett til tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring.
Hva inneholder en slik rett til særskilt språkopplæring?
Retten til særskilt språkopplæring betyr at eleven kan få særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og/ eller tospråklig fagopplæring.
Særskilt norskopplæring er forsterket opplæring i norsk. Opplæringen gis i form av særskilt tilpasning innenfor den ordinære planen.
Morsmålsopplæring er opplæring i morsmålet, mens tospråklig fagopplæring innebærer at eleven får opplæring på sitt morsmål og norsk i ett eller flere fag. Dersom kommunen ikke kan skaffe egnede lærere som kan gi morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring skal eleven få tilrettelagt opplæring tilpasset sine forutsetninger.
Mer informasjon kommer.
Lesemetodikk
Veiledet lesing:
Et av satsingsområdene i skolens virksomhetsplan for 2023 er systematisk elevoppfølging i et inkluderende fellesskap for å øke elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing tidlig i skoleløpet. Elevene skal oppleve mestring og læreglede gjennom varierte undervisningsmetoder og organiseringsformer. I tillegg må undervisningen tilpasses den enkeltes modning og faglige nivå i et inkluderende fellesskap. Januar 2023 satte vi i gang arbeid for å videreutvikle lærernes kompetanse i veiledet lesing.
Veiledet lesing er en målrettet og strukturert undervisningsform der læreren gir tilpasset opplæring ved å benytte de andre elevene som lese- og samtalestøtte. Undervisningen foregår i mindre grupper på 4-6 elever der elevene i gruppen er på noenlunde likt nivå i leseutviklingen. Elevene leser en felles tekst høyt og får veiledning fra læreren. Leseveiledningen skjer gjennom samtaler mellom lærer og elever om ulike aspekt ved teksten. En slik arbeidsform gir læreren anledning til å ta utgangspunkt i hver enkelt elev sine leseutfordringer, og gi eksplisitt undervisning i form av modelleringer og samtaler.
For å legge til rette for at lærerne skal kunne bruke veiledet lesing som arbeidsmetode har vi opprettet et Småboksystem der småbøkene er delt inn etter nivå, med stigende vanskelighetsgrad og tekstmengde.
Les mer om veiledet lesing her:
Materiell: Veiledet lesing | Universitetet i Stavanger (uis.no)
Klasselesekurs:
Mer informasjon kommer
Publisert: 01.03.2023 14:11:51
Sist endret: 25.04.2023 10:45