Denne siden er for deg som utbygger
Informasjon på denne siden gjelder deg som utbygger som skal bygge nye boliger eller gjøre endringer på eksisterende eiendommer.
> Er du privatperson som skal bygge eller gjøre endringer på egen eiendom - se denne siden.
Krav i kommunens renovasjonsforskrift
Alle husholdninger må følge kommunens renovasjonsordning.
Ved bygg av nye boliger er det ditt ansvar som utbygger å sørge for at krav i kommunens renovasjonsforskrift overholdes.
Tekniske krav
Nedgravde renovasjonsløsninger skal etableres i samsvar med beskrivelser i Avfall Norge sin Bransjenorm for nedgravde renovasjonsanlegg.
Renovasjonsløsning fra regulering til ferdigstillelse
Å løse behov for avfallshenting er ofte plasskrevende, og noen av de nedgravde løsningene er i tillegg teknisk komplekse. Det er derfor viktig at du som utbygger tar høyde for dette helt fra starten av.
Tett dialog med kommunens renovasjonsmyndighet gjennom hele prosessen er en forutsetning for en smidig prosess og bra resultat.
Målet for samarbeid mellom deg som utbyggeren og kommunen bør være en best mulig renovasjonsløsning for både abonnenter og renovasjonssystemet som helhet.
Før oppstart: Sjekk kommunale føringer for det aktuelle feltet
Legg merke til at kommunen kan ha lagt føringer for valg av renovasjonsløsninger:
- Den gjeldende kommuneplanen gir generelle føringer for valg av type løsning i relasjon til antall boenheter i pkt. 14.3.2.
- Kommunedelplaner og/eller områdereguleringsplaner kan ha mer spesifikke føringer - så sjekk hva som gjelder for ditt felt.
> Aktuelle situasjonskart kan bestilles ved å sende e-post til postmottak@ullensaker.kommune.no.
Oppstartsmøte med kommunen: ta opp spørsmål om renovasjon
Hvis kommunen inviterer til et oppstartsmøte, er det lurt blant andre temaer å ta opp spørsmål knyttet til renovasjon. Er det ikke oppstartsmøte, anbefaler vi at du som utbygger tar kontakt med kommunens renovasjonsmyndighet selv.
Det er også lurt å få en oversikt over viktige steg fram til ferdigstillelse av renovasjonsløsningen.
Planlegging og prosjektering: hold dialog med kommunen
Renovasjonsløsninger skal planlegges på lik linje og sammen med annen infrastruktur. Dette er for å legge til rette for en hensiktsmessig og optimal løsning i det aktuelle planområdet og i tilknytning til omkringliggende områder.
Det er derfor nødvendig at du som utbygger orienterer kommunen om renovasjonsløsning som er ønskelig å etablere så tidlig som mulig i planprosessen, slik at kommunen kan komme med sine innspill tidlig.
> Sjekk listen over det som er viktig å ta i betraktning når man etablerer en renovasjonsløsning. Jo tidligere i planlegging du tar høyde for disse tingene, jo enklere får du enighet med kommunen om valgt løsning.
Byggesak og regulering: lever nødvendig dokumentasjon
Detaljregulering:
- Du må levere en skisse av tenkt renovasjonsløsning. Skissen skal godkjennes av kommunens renovasjonsmyndighet som en del av detaljreguleringen.
Rammesøknad:
- Du må levere en detaljert renovasjonsteknisk plan (RTP), som bygger på den godkjente skissen. RTP skal godkjennes som en del av rammesøknaden.
- Krav til RTP gjelder alle typer løsninger; nedgravde løsninger er i tillegg søknadspliktige etter plan- og bygningsloven.
Igangsettingstillatelse:
- Godkjent RTP er en av forutsetninger for å få igangsettingstillatelse (IG).
- Har det vært endringer i prosjektet siden rammesøknaden, skal du være oppmerksom på om de kan ha hatt påvirkning på renovasjonsløsning. Du skal påse at renovasjonsløsning som det er ønskelig å etablere er den samme som er godkjent i RTP.
- Er det nødvendig å gjøre endringer i den godkjente RTP, skal den nye RTP godkjennes på nytt før IG.
Se detaljert oversikt over nødvendig dokumentasjon under.
Byggefasen: inviter til befaring under etablering (før ferdigstillelse)
For nedgravde renovasjonsløsninger, ønsker kommunen å kunne ta en vurdering under etablering (før ferdigstillelse i form av asfaltering eller lukking av grøft). Kommunen ønsker derfor å bli invitert til en kort befaring.
Under befaringen vil kommunen vurdere om renovasjonsløsningen etableres etter godkjent RTP. Andre relevante spørsmål kan også tas opp, for eksempel knyttet til avvik eller nye forhold i saken. Er det forhold som tilsier at renovasjonsløsning bør avvike fra RTP, kan kommunen og utbyggeren bli enige om det på befaringen.
Formålet med befaringen er å sikre enighet mellom kommunen og utbyggeren om den fysiske løsningen som etableres, før området ferdigstilles og det blir mye mer krevende og kostbart å gjøre endringer.
Sluttbefaring, godkjenning og eventuell overtakelsesforretning (før midlertidig brukstillatelse)
Før en etablert renovasjonsløsning kan tas i bruk, må den være godkjent. Kommunen ønsker derfor å bli invitert til en sluttbefaring etter at alle arbeider er sluttført.
Det skal minimum være en representant fra kommunen og en fra utbyggersiden tilstede på befaringen. I mange tilfeller har kommunen med en representant fra kommunens veimyndighet samt eventuelt noen fra ØRAS eller renovatørselskapet, hvis det er nødvendig.
På befaringen vil kommunen gå gjennom et skjema. Er løsningen etablert etter alle krav, vil vi godkjenne den og avtale når den kan tas i bruk samt dato for første tømming. Det sendes en e-post med bekreftelse på godkjenning og åpning etter befaringen.
Etter at renovasjonsløsning er godkjent: åpning og bruk
Hvis ikke alle boenheter er solgt når renovasjonsløsningen tas i bruk, kan det være behov for å styre hvor mange nedkast som er åpne av gangen. Antall åpne nedkast kan påvirke renovasjonsgebyret for de innflyttede abonnentene. Er det ikke dannet et styre og du som utbygger fortsatt er tilstede på feltet, vil du trenge å informere kommunen om innflyttingene fortløpende, slik at flere nedkast kunne åpnes når det er behov for det.
Krav til dokumentasjon
Last ned krav til dokumentasjon som PDF eller les nede.
Renovasjon i detaljreguleringsplanen - skisse
I områdereguleringsplaner stilles det krav om at utbygger må ha en foreløpig skisse av renovasjonsløsningen i detaljreguleringsplanen. Den nødvendige på dette stadiet dokumentasjonen inkluderer (jf. § 10 andre avsnitt i kommunens renovasjonsforskrift):
- Valg av type renovasjonsløsning. Valget skal basere seg på kommunale føringer samt eventuelle føringer i områdereguleringsplanen. Det anbefales å harmonisere valg av løsningen med omkringliggende områder. I den forbindelse kan det komme krav om fellesløsninger med grunnlag i en overordnet vurdering av hente- og kjøremønster for renovasjonskjøretøyet i området.
- Dokumentasjon som viser dimensjonering (kapasitets- og størrelsesberegninger) for den valgte løsningen.
- Situasjonsplan som viser plassering av renovasjonsløsningen på eiendommen, inkludert renovasjonsbilens standplass/renovasjonslomme. Plassering av løsningen skal tilpasses kjørevei og skal tilfredsstille føringer angående utforming i henhold til Statens vegvesen sin håndbok N100 kapittel D9 "Varelevering".
- Plan som viser kjørevei fram mot løsningen, samt viser enten at veien er gjennomgående eller at det er tilrettelagt for snumuligheter (snuplass eller vendehammer). Veien skal kunne brukes av renovasjonskjøretøy (stor lastebil L), skal ha styrke til å tåle et renovasjonskjøretøy og skal være i henhold til veinorm for Romerike.
En foreløpig skisse av renovasjonsløsningen skal godkjennes av kommunen i forbindelse med detaljreguleringsplanen.
Renovasjon i rammesøknaden - RTP
Renovasjonsteknisk plan, eller RTP, skal utarbeides for alle typer nedgravde løsninger, og skal følge som vedlegg til rammesøknaden/ett-trinnssøknaden, jf. § 10 tredje ledd i kommunens forskrift om renovasjon.
RTP skal inneholde følgende (listen er ikke uttømmende og det kan komme ytterligere krav til dokumentasjon fra kommunen i en konkret sak):
- Prosjektinformasjon: gårds-/bruksnummer, adresse, prosjektbeskrivelse, fremdriftsplan, samt dokumentasjon om hvilke vedtatte planer som ligger til grunn for prosjektet.
- Valg av type renovasjonsanlegg og beskrivelse av hvordan den passer inn i omkringliggende områder (dokumentasjon levert i forbindelse med reguleringsplanen).
- En kort beskrivelse av hvordan løsningen passer inn i det prosjekterte området sett fra et estetisk perspektiv (last ned kommunens korte formingsveileder for renovasjonsløsninger). Kommunens veiledning til utforming inkluderer oppmerking av anleggene med de standardiserte avfallssymbolene i henhold til merkeordningen for kildesortering.
- Dimensjonering av anlegget med utgangspunkt i kapasitetsberegninger, inkludert mulighet for å øke kapasiteten ved behov (ekstrakapasitet). Veiledning for dimensjonering er å finne på kommunens nettsider (se "Kapasitet" ovenfor).
- Situasjonskart med inntegnet renovasjonsløsning løst på egen eiendom samt renovasjonsbilens standplass/hentested (dokumentasjon levert i forbindelse med reguleringsplanen).
- Plantegning som viser type anlegg og hvor annen infrastruktur som berøres skal vises ivaretatt med inntegnet avstandskrav etter gjeldende regelverk (VA-norm for Øvre Romerike, byggteknisk forskrift TEK17).
- For avfallssug: plantegninger med rørtrasé og plassering av nedkastene samt enten plassering av anlegget i bygget med tilkoblingspunkter (for mobile avfallssug) eller plassering av terminalbygget (for stasjonære avfallssug). For avfallssuganlegg skal det fremlegges snittegninger.
- Detaljtegning som viser at kjørevei utført i henhold til felles kommunal veinorm. Tegningen skal vise:
- Målsatt veibredde, kurvatur/svingradius, stigningsforhold, sikkerhetskrav samt henteavstander for renovatør
- Adkomst og snumulighet som tilfredsstiller kravene til et renovasjonskjøretøy (stor lastebil L), med inntegnet sporingskurve, overheng og frisiktlinje
- Standplass med renovasjonslomme
- Leverandør av anlegget samt eventuelt en kontaktperson.
- Dokumentasjon på at universell utforming er ivaretatt (byggteknisk forskrift TEK17 § 12-12).
- Dokumentasjon på at brannkrav er ivaretatt (se regelverket til ditt forsikringsselskap).
- For eiendommer med både husholdnings- og næringsavfall: dokumentasjon på hvordan det er lagt til rette for adskilt håndtering av disse avfallstypene.
- Dokumentasjon som viser tilrettelegging for innsamling av glass- og metallemballasje (plassering/avsatt areal, kapasitetsberegninger, dimensjonering og annet).
- For næringsvirksomheter med avfall som ligner på husholdningsavfall (valgfritt): beskrivelse av løsningen for husholdningslignende avfall (plassering, kildesortering, kapasitetsberegninger og annet) dersom virksomheten ønsker å være en del av den kommunale henteordningen.
Renovasjonsteknisk plan skal godkjennes av kommunen i forbindelse med søknad om rammetillatelse og ett-trinnssøknad.
Last også ned kommunens korte veiledningsmateriell til utforming av renovasjonsløsninger.
Typer renovasjonsanlegg
Avfallsbeholdere på hjul
Dette er kommunens vanligste løsning til husholdningene. Den er mest brukt i eneboliger og spredt bebyggelse. Kommuneplanen anbefaler avfallsbeholdere på hjul for områder med opptil 15 boenheter. Praksisen viser at ved flere enn to boenheter kan det være hensiktsmessig å vurdere fellesløsninger (felles beholdere).
Avfallsbeholdere på hjul finnes i fem forskjellige beholderstørrelser og på ØRAS sine sider får du mål og størrelser. Løsningen er fleksibel, og det er enkelt å tilpasse kapasitet dersom behovet endrer seg.
Nedgravde konteinere
Denne gruppen løsninger omfatter bunntømte helt nedgravde og semi-nedgravde (delvis nedgravde) konteinere/brønner. Slike løsninger karakteriseres ved at:
- oppsamlingen er plassert helt eller delvis under bakken, og det er bare innkastet som er synlig over bakkenivå
- innkastene kan være låsbare eller med adgangskontrollerte luker
- brønner/konteinere kan ha innvendig sekk (anlegg som bruker innvendig sekk ønskes imidlertid å fases ut i Ullensaker)
- for tømming heises de opp med en krokbil (en- eller tokroksystem), og avfallet tømmes i renovasjonsbilen ved at sekken/konteineren åpnes i bunnen
Nedgravde løsninger er best egnet for områder der flere husholdninger kan dele oppsamlingsenhet, men både eneboliger og flermannsboliger kan fint benytte denne løsningen der det er hensiktsmessig med felles standplass.
Denne typen anlegg kan også benyttes for glass- og metallemballasje, men da skal innerste delen være av hardplast (ikke sekk). Ansvaret for innsamling av glass- og metallemballasje tilhører ØRAS, så kontakt dem dersom du vurderer nedgravd løsning for denne avfallstypen.
Avfallssug
Avfallssug betyr at avfallet kastes i nærheten av abonnenten og transporteres i rør til hentestedet. Innkastene er vanligvis plassert utendørs.
Avfallssug egner seg ikke for innsamling av fraksjoner som glass- og metallemballasje og storpapp. Innsamling av disse skal legges til rette for i et parallelt system med for eksempel nedgravde konteinere. For innsamling av storpapp skal det fortrinnsvis velges komprimerende anlegg. Det kan også være et alternativ å installere egne nedkast tilknyttet avfallssug som har innebygd pappriver.
Det finnes to typer avfallssug:
- I mobilt avfallssug mellomlagres avfallet i tanker under innkaster. Tankene kan leveres i mange størrelser og tilpasses et konkret prosjekt. Avfallet hentes av en spesialbygget renovasjonsbil gjennom et rør som kobles til mellomlagringsstedet. ØRAS disponerer en slik sugebil.
- I stasjonært avfallssug mellomlagres avfallet i ventil eller tank under innkastet. Ved tømming suges avfallet via rør til konteinere i et terminalbygg (såkalt sentralen) som er plassert inntil 2 kilometer fra innkastene. Fulle konteinere hentes med en vanlig krokbil. Stasjonære avfallssug har nesten ubegrenset kapasitet siden avfallet tømmes etter behov.
Andre løsninger over og under bakken
I noen tilfeller godkjenner kommunen andre løsninger. Det kan for eksempel være bunntømte overflatekonteinere eller nedgravde komprimerende konteinere. Er det et ønske om å bruke andre typer oppsamlingsløsninger, rådfør deg med kommunen.
Tilrettelegging av en renovasjonsløsning
Her finner du kort informasjon om de viktigste aspektene ved etablering av renovasjonsløsninger. Ved spørsmål kontakt kommunens renovasjonsmyndighet.
Type løsning
Den gjeldende kommuneplanen for Ullensaker har følgende generelle føringer for valg av renovasjonsløsning (pkt. 14.3.2):
- under 15 boenheter – avfallsbeholdere på hjul
- over 15 og under 300 boenheter – nedgravde konteinere eller mobile avfallssug
- mer enn 300 enheter – avfallssug
Kommunedelplaner og/eller områdereguleringsplaner kan ha mer spesifikke føringer på dette området.
Ved nybygg som innebærer få boliger men høy tetthet kan kommunen stille krav om nedgravd renovasjonsløsning.
For mer informasjon om de konkrete løsningene kontakt kommunen, ØRAS eller aktuelle leverandører på markedet.
Fraksjoner (avfallstyper) i henteordningen
Husholdningsavfall som hentes hjemme hos abonnenter i Ullensaker kommune sorteres i fire fraksjoner: papir, plast, mat og rest. I nedgravde beholdere samler man poser med mat- og restavfall i samme konteiner, men de blir sortert fra hverandre på et optisk sorteringsanlegg hos ØRAS.
I tillegg kommer det glass- og metallemballasje som femte fraksjon fra juli 2025. Kommunen etterspør etablering av innsamling av glass- og metallemballasje i alle nye boligområder med høy boligtetthet (over 15 boenheter).
I områder med avfallssug stiller kommunen krav om etablering av innsamling av både glass- og metallemballasje og storpapp som supplering til avfallssuganlegget.
Kapasitet og dimensjonering
Krav til kapasitet er avhengig av type løsning.
Avfallsbeholdere på hjul
Standard beholdersett for en boenhet består av:
- 140 liter for restavfall+matavfall (henting hver 2. uke)
- 140 liter for papiravfall (henting hver 4. uke)
I tillegg kommer gjennomsiktige poser for oppsamling av plastemballasje.
Det kan legges til rette for at flere boenheter deler større beholdere.
Nedgravde løsninger
Kapasitet i nedgravde renovasjonsløsninger beregnes som
- minimumskapasitet (per uke) x antall uker mellom hentinger (hentehyppighet)
Hentehyppigheten kan variere, men som oftest er den:
- restavfall+matavfall: 2 uker (i avfallssuganlegg samles rest- og matavfall hver for seg)
- papiravfall: 4 uker
- plastemballasje: 4 uker
- glass- og metallemballasje: 8 uker (foreløpig)
Minimumskrav til kapasitet per boenhet per uke:
- 50 liter for restavfall
- 25 liter for matavfall
- 50 liter for papiravfall
- 50 liter for plastemballasje
- 5 liter for glass- og metallemballasje
NB! Fastsatt hentehyppighet samt krav til antall fraksjoner vil påvirke utforming av avfallsanleggene og endelige krav til kapasitet. Er du usikker på hva som gjelder for ditt prosjekt, ta kontakt med oss.
Plassering på privat grunn
Renovasjonsløsningen skal plasseres på egen grunn. Bruk av annenmanns grunn er også mulig, men da trenger du en tinglysning. Skriftlig samtykke fra eieren av annen manns grunn skal være med i søknadsprosessen.
Brannsikkerhet
Plassering av renovasjonsløsningen skal ha tilstrekkelig avstand fra husvegg, takutstikk og lignende (minimum 5 meter) for å hindre spredning av brann.
Dersom en renovasjonsløsning plasseres nærmere enn 5 meter, skal det være gjort brannforebyggende tiltak.
Sjekk sikkerhetsforskrift i ditt forsikringsselskap.
Avfallshus/avfallsrom til beholdere på hjul
Avfallshus og avfallsrom må dimensjoneres tilstrekkelig store, nok til at renovatør kan hente den innerste beholderen uten å flytte på de ytterste. Det skal være tilstrekkelig med manøvreringsplass til at renovatør kan hente og sette avfallsbeholdere tilbake uhindret.
Alle overganger skal være nivåfrie og terskelfrie. Dersom det skal installeres med dør, skal denne svinge utover, være selvlukkende og lett å sette i åpen stilling. Se også informasjon om universell utforming.
Kjørevei og sikkerhet for myke trafikanter
Kommunens renovasjonsbil skal ha adkomst til valgt renovasjonsløsning fra en vei som tilfredsstiller krav til såkalt kjørevei (se § 13 i kommunens renovasjonsforskrift). Kjørevei skal ha kurve, stigningsforhold, bredde og styrke til å tåle stor lastebil (L).
Av hensyn til sikkerheten skal veien tilrettelegges slik at det ikke medfører rygging av renovasjonsbilen, jf. § 13 i kommunens renovasjonsforskrift. Kjørevei må derfor enten være en gjennomgående vei eller en vei med snuplass/vendehammer.
> Se vedtatt felles kommunal veinorm og Statens vegvesen sin håndbok N100.
Standplass for renovasjonsbil og avstand til renovasjonsløsning
Avfallet skal hentes med et renovasjonskjøretøy fra en opparbeidet standplass. I tillegg skal standplass i noen tilfeller være i en egen renovasjonslomme.
Standplass skal:
- være på privat grunn, med mindre annet er særskilt avtalt med kommunen: dette innebærer at i kryssing av gang-/sykkelfelt og fortau kan tillates. Forslag til krysninger/utforming skal godkjennes av veiavdelingen. I fortettingsområder vil det kunne gis tillatelse til alternative løsninger under forutsetning av at dette er forsvarlig av hensyn til trafikksikkerhet og en effektiv innsamling av avfallet
- være utformet etter kravene i kommunens veinorm
- være tilpasset renovasjonsbilens dimensjoner, og det skal være tatt høyde for bruk av støttelabber
- være tilpasset bilens behov: tilnærmet flat mark, med et stabilt og fast dekke
- ha fri løftehøyde på 8,0 meter (for nedgravde løsninger som heves med kranarm eller lignende)
Renovasjonslomme skal:
- etableres med tilgang fra begge sider, med mindre annet er avtalt med kommunen
- ha avklart vedlikehold (om det er kommunen eller de private)
Det skal sikres fri sikt i boligavkjørselen (se felles kommunal veinorm, punkt 5.4.4), der eventuelle sikthindringer (slik som vegetasjon, mur, tett gjerde, renovasjonsløsning og lignende) innen sikttrekanten ikke skal være høyere enn 0,5 meter over kjørebanenivå av hovedveien.
Fra bilens standplass i kjørevei eller lomme skal det sikres tillatt avstand til renovasjonsløsning:
- Avstand til hentested for avfallsbeholdere på hjul skal være maksimalt 8 meter.
- Avstand til nedgravd renovasjonsløsning skal være maksimalt 5 meter fra siden av renovasjonsbilen.
Universell utforming
Krav til universell utforming gjelder for alle renovasjonsløsninger. Noen av de viktigste kravene:
- innkasthøyde (maksimum 1,1 meter)
- god merking på innkastsøyler, god belysning
- tilstrekkelig plass mellom innkastsøylene/konteinere (minimum 0,5 meter ved konteinere i en rad, minimum 0,9 meter ved konteinere i flere rader for å sikre tilgang til den bakerste raden)
- avstand fra boenheten til nærmeste innkast (maksimum 100 meter)
- gangvei fram til innkastene skal være fri for hindringer som fortauskanter, terskler og lignende
- foran oppsamlingsenhetene skal det være et flatt areal på minimum 1,5 meter bredde
- et stigningsforhold på maksimalt 1:20 og med minimalt fall for avrenning av overvann
- alle overganger skal være nivåfrie
Du finner mer informasjon om universell utforming i byggteknisk forskrift (TEK17) (§ 12-12).
Annen infrastruktur og overvann
Ved etablering av nedgravde renovasjonsløsninger skal det utføres kabelpåvisning for å unngå skader og beskytte annen nedgravd infrastruktur. Det skal være minimum 4,0 meter til vann- og avløpsledninger ved normal leggedybde.
Overvann skal håndteres på egen eiendom etter prinsippet om lokal overvannshåndtering. Se felles norm om vann og avløp for kommunene i Romerike.
Midlertidig renovasjonsløsning
Renovasjonsløsning skal være ferdig utført og godkjent for bruk før midlertidig tillatelse kan gis og innflytting kan begynne.
Dette betyr at dersom det er behov for bruk av midlertidig renovasjonsløsning i prosjekter som pågår over flere trinn, skal den midlertidige løsningen være ferdig utført og godkjent for bruk før midlertidig tillatelse utstedes.
NB: Det er samme krav til dokumentasjon (RTP) for en midlertidig løsning som for en permanent.
Kontakt
Kommunens renovasjonsmyndighet kan nås på renovasjon@ullensaker.kommune.no
Publisert: 24.10.2018 14:47:04
Sist endret: 09.01.2025 10:42