Innhold

I skolehverdagen møter barna læringsmål, krav til læring og utvikling, samt at skolens læreplaner i stor grad bestemmer hva barna skal gjøre, hvilke mål som skal nås og hvordan tiden skal disponeres. Når barna kommer på SFO, møter de en annen og viktig pedagogikk, nemlig skolefritidspedagogikken. Skolefritidspedagogikken er preget av barnekultur, egenstyrt lek, kulturaktiviteter, fysisk aktivitet, sosial læring og medbestemmelse, relasjoner og venner. På SFO får barna tid til å være sammen med venner og dyrke vennskap. De blir kjent med nye mennesker, er ute i naturen og de kan delta på aktiviteter og turer. SFO legger til rette for at barna kan få mestringsopplevelser som gjør at de utvikler seg og får samhandlingskompetanse. 

Skolefritidstilbudet er en unik arena for å gi barn med ulik alder og ulike forutsetninger mulighet til å gjøre ting sammen. I skolefritidsordningen skal elevene oppleve mestring i et miljø preget av omsorg, trygghet og tydelige voksne. Gjennom lek, kultur, idrett og friluftsliv, samt omsorg og tilsyn skal skolefritidsordningen være en arena for opplevelse, allmenndanning, læring, inkludering og samarbeid.

Det viktigste for oss på SFO er å gi barna et trygt og godt sted å være, ta vare på barnas fritid og deres eget initiativ og kreativitet. Forholdene legges derfor til rette for aktiviteter og frilek hele dagen.

Informasjon om vedtekter og priser til skolefritidsordningen i Ullensaker kommune

SFO-ledelsen

I henhold til vedtatt ledelsesstruktur i Ullensaker kommune inngår SFO-ledere i skolens ledergruppe. Som virksomhetsleder for skolen, er rektor Marit Njøsen Moe, den ansvarlige leder av SFO sammen med avdelingsleder for SFO, Madeleine P. Granheim. Utover dette har Skogmo SFO to baseledere fordelt på «Humla-SFO» og «Hovedbasen-SFO», henholdsvis Monica Eriksen og Anniken Tjærandsen. Baselederne ivaretar den daglige ledelsen og SFO-tilbudets kvalitet og innhold.

Samhandling hjem og SFO

SFO skal legge til rette for god dialog og samarbeid med foresatte. SFO skal gi informasjon om tilbudet, avklare gjensidige forventninger og legge til rette for at foresatte kan bidra i arbeidet med å videreutvikle kvaliteten.

Skogmo SFO har som målsetting å bruke Utdanningsdirektoratets nettbaserte foreldreundersøkelse for å kartlegge foresattes grad av tilfredshet med SFO-tilbudet. Resultatene fra denne kartleggingen benyttes når det utvikles/utarbeides nye tiltak for tilbudet. I tillegg gjennomføres det ett foreldremøte per skoleår.

Samhandling voksne og barn i SFO

Alle elevene i SFO skal oppleve respekt, tillit og likeverd. Elevene skal oppleve tydelige og trygge voksne som leder og tar ansvar for kvaliteten i all samhandling. SFO skal ha: 

  • Voksne som gir det enkelte barn konstruktive tilbakemeldinger.
  • Voksne som snakker og samhandler med barna på en positiv måte.
  • Voksne som har felles forutsigbare reaksjonsmønstre på situasjoner og handlinger i elevgruppen.

De ansatte i SFO skal være gode modeller for barna gjennom språk og handling, løsninger og væremåter. Dette innebærer at sosial kompetanse er synlig i de voksnes væremåte. Evne til å reflektere over egen praksis og egne holdninger er et viktig element i voksenrollen. Det er viktig at de voksne er oppmerksomt til stede, er imøtekommende og vare overfor elevenes behov og at de bekrefter ønsket atferd.

De voksne skal være gode ledere med blikk for hver enkelt elev. De voksne er klare og tydelige i sin kommunikasjon, slik at elevene ikke er i tvil om hva som forventes. Samtidig må det balanseres mellom det å sette grenser og vise omsorg. De ansatte i SFO skal hjelpe elevene til å bli mer selvstendige og ta stadig større ansvar for egne holdninger og væremåte.

SFO i opplæringsloven

Skolefritidsordningen (SFO) i Ullensaker kommune driftes etter følgende lover og retningslinjer i dag:

  • Opplæringsloven § 4-5 – skolefritidsordning
  • Artikkel 12 Barnekonvensjonen
  • Vedtekter for skolefritidsordningen i Ullensaker kommune
  • Tjenestebeskrivelse – skolefritidsordningen

I opplæringsloven er det få krav til innhold og kvalitet i SFO. Hovedpunktet er at kommunen skal gi et tilbud før og etter skoletid for 1.-4. trinn og for elever med særskilte behov på 5. – 7. trinn.

Hovedmålet for SFO står i opplæringsloven § 4-5 pkt. 2:

«Kommunen skal leggje til rette for leik og kultur- og fritidsaktivitetar i skolefritidsordninga. Aktivitetane skal vere tilpassa alderen, funksjonsevna og interessene til barna. I skolefritidsordninga skal barna få omsorg og bli passa godt på, og barn med nedsett funksjonsevne skal få gode utviklingsvilkår.»

Opplæringslovens § 12-1 understreker at kravene til skolemiljøet også gjelder for SFO. Dette er også tilfelle når SFO omfatter aktiviteter utenfor skolens område, eller blir drevet i lokaler utenfor skolen.

SFO-hverdagen på Skogmo skole

Henting ettermiddag

Alle som går på SFO skal levere et avtaleskjema med «sendes hjem-tider». Dette skjemaet finner du link til lenger ned. Ønsker dere endringer/ny avtale, gis det beskjed til baseledere.

De voksne på SFO skal bruke tiden sin på å være sammen med barna. Det betyr at dere som foreldre enten må ha en fast avtale med SFO om når barnet skal sendes hjem, eller dere må komme inn til basen/området for å hente. Personalet på SFO har ikke anledning til å ta telefonen, for så å lete etter barn, pakke, kle på og sende dem til parkeringen. Denne oppgaven tar mye tid, tid som skal brukes på alle barna. Vi anbefaler at elever på 1. trinn blir hentet på SFO.

Elevene krysses inn og ut gjennom en app som heter «Transponder tilstede». Derfor har mange i personalet telefonen/læringsbrett oppe ved henting. Her står også faste tider for hjemsending. Før dere tar med barnet deres hjem, må dere sørge for å ha vært i kontakt med SFO-personalet slik at de får krysset eleven ut av listen.

Beskjeder

Det er mange barn som går med telefon-klokker. Disse er ikke lov å bruke i skole og SFO-tiden. Beskjeder skal gå via de voksne slik at de har kontroll på når barna skal hjem og hvem som eventuelt henter. Send melding på Transponder meldingsbok innen kl. 08.00, eller per telefon om det er svært viktig.

Ferie og fravær

Fravær

Dersom det skal meldes fravær, ønsker vi at det hukes av for fravær i «Transponder meldingsbok» under SFO. Dette gjelder for alt fravær, både i ferier, sykdom eller fri på SFO. 

Ferier

SFO er åpent 07.00 -17.00 i høst- og vinterferien, samt skolens fridager. SFO er stengt i juleferien og påskeferien og alle bevegelige helligdager. SFO er stengt 3 uker i juli, uke 28, 29 og 30. 

Vi sender ut feriepåmelding via Transponder i god tid før ferier, og foresatte melder på barnet via dette skjemaet. Det er også mulig for de med deltidsplass å kjøpe ekstra dager (se lenger ned).

Barn med deltidsplass

Barn med deltidplass skal ha fast turnus på 12 timer per uke som kan benyttes på SFO etter skoletid. Deltidsplass, uavhengig av om den er gratis eller betalt, kan kun benyttes etter skoletid. Endringer kan gis med to ukers varsel. Dette pga. bemanning på SFO.

Kjøp av ekstra dager

Barn med deltidsplass kan kjøpe ekstra dager i ferier utover de 12 timene.

Innmelding / utmelding / endring av plass / redusert foreldrebetaling

Innmelding, utmelding, endring SFO

Dette gjøres i foreldreportalen i Visma: «Foresatt.visma.no/ullensaker» (her logger du inn med ID-porten).

Avtaleskjema

Ved oppstart på SFO skal alle levere avtaleskjema. Dette skjemaet sendes hjem som ranselpost eller via Transponder. Skjemaet kan leveres til baseledere.

Avtaleskjema - SFO

 

Gratis deltidsplass

Gjelder for alle elever på 1. – 3. trinn. Det vil si at deltidsplass som er på 12 timer er gratis, og fulltidsplass betaler for halv plass. Dette vil automatisk bli trukket fra på fakturaen. Alle gratistilbud eller reduserte tilbud må allikevel betale kostpenger som per nå utgjør kr. 270,- i mnd.

NB! Det gis gratis SFO-tilbud for elever med særskilte behov på 5. – 7. trinn.

Redusert foreldrebetaling for lavinntektsfamilier

Man kan søke om redusert foreldrebetaling i SFO. Foreldrebetalingen for et tilbud på 1. – 4. trinn skal utgjøre maksimalt seks prosent av husholdningens samlede inntekt.

Spesialregel for elever på 1. trinn:

Dersom husholdningens samledede bruttoinntekt er under 350 000,- kan man få et gratis tilbud på SFO. Dette gjelder kun for elever på 1. trinn. For mer informasjon, se Skolefritidsordningen (SFO) på kommunens hjemmesider (ullensaker.kommune.no)

Søknad sendes via foreldreportalen i Visma: «Foresatt.visma.no/ullensaker». Skattemelding for husholdningen må vedlegges.

Vedtekter for SFO: Forskrift om vedtekter for skolefritidsordning

Rammeplan SFO

Overordnet del

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter som er tilpasset barn i ulik alder og med forskjellig funksjonsnivå. SFO skal, gjennom innhold og arbeidsmåter, legge til rette for god samhandling i barnegruppene, mellom enkeltbarn og mellom voksne og barn. Barna skal ha gode vilkår for å medvirke i SFO.

Lek

Leken skal ha stor plass i SFO, og barna skal ha tid og rom til lek hver dag. Alle barn skal få mulighet til aktiv deltakelse i leken og å oppleve mestring. SFO skal tilrettelegge for og støtte opp om, at leken kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet. SFO skal legge til rette for lek som engasjerer og inspirerer barna i aktivitet og til aktivitet, og som kan bidra til allsidig utvikling og læring. Aktiviteten i SFO skal ha et tydelig barneperspektiv. SFO bør legge til rette for at personalet jevnlig kan diskutere og reflektere over hva lek innebærer, og hvordan man som ansvarlig tilrettelegger opptrer i møte med lekende barn.

SFO skal legge til rette for og inspirere til et godt lekemiljø for alle barn. SFO skal legge til rette for at barn med behov for særskilt tilrettelegging blir inkludert i lek og tilrettelagt aktivitet.

Kultur

Kultur skal ha en viktig plass i SFO. SFO skal legge til rette for at barna får delta i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter, slik som musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet. Gjennom kulturaktiviteter skal SFO gi støtte til at barna får skape sine egne uttrykk og får kjennskap til ulike måter å uttrykke seg på, slik at mangfoldet i barnegruppen blir representert. SFO skal bidra til at barna møter samisk kultur.

Fysisk aktivitet og bevegelsesglede

SFO skal være en arena for daglig fysisk aktivitet som kan fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. SFO skal legge til rette for at alle barn får delta i variert bevegelseslek og fysisk aktivitet, og bidra til aktivitetslyst. SFO bør legge til rette for aktivitetsformer som kan bidra til bevegelsesglede, og som oppstår i lek sammen med andre barn. Fysisk aktivitet kan også ivaretas gjennom organiserte aktiviteter. I tilrettelegging og organisering av aktivitetene skal lek og medvirkning tillegges stor vekt.

Det fysiske miljøet og utstyret skal være utformet og tilrettelagt med tanke på barnas alder, funksjonsnivå og interesser, slik at det fremmer fysisk aktiv lek.

SFO bør legge til rette for at barna kan være utendørs en del av tiden de er i SFO hver dag. SFO kan vurdere hvordan områder i lokalmiljøet, for eksempel skogholt, andre naturområder eller aktivitetsanlegg, kan brukes i lek, utforsking og fysisk aktivitet.

Mat og måltidsglede

SFO skal legge til rette for daglige måltider som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner. Barna skal få tilstrekkelig tid og ro til å spise i løpet av tiden de tilbringer i SFO. Måltidet kan være medbrakt matpakke eller mat servert av SFO. Når mat blir servert i SFO, bør SFO legge vekt på et helsefremmende kosthold og bygge på Helsedirektoratets kostråd, samt legge vekt på bærekraftige matvaner og forbruk. SFO bør følge nasjonale føringer for måltider.

Måltidet er en daglig og hverdagsnær arena som handler om mer enn maten som spises. SFO bør legge til rette for måltidsglede med gode samtaler, deltakelse og opplevelse av fellesskap hos barna. Personalet bør delta aktivt i måltidet. SFO skal ha gode rutiner for hygiene og avfallshåndtering og bør formidle disse til barna.

Å lage mat sammen i SFO kan gi barna erfaring med hvordan de selv kan lage enkle og sunne måltider, og hvordan de sammen med andre kan skape trivelige rammer rundt måltidet. 

(udir.no)

Rammeplan SFO: Rammeplan for SFO

Skogmo SFO sine fokusområder

Rammeplanen har som vist over, noen sentrale områder som SFO er forpliktet til å arbeide etter. Ut fra rammeplanen har Skogmo SFO utarbeidet noen fokusområder med utgangspunkt i «lek som utviklingsarena»:

 


Publisert: 02.12.2016 09:24:06
Sist endret: 15.09.2024 17:57