Hva innebærer kommunens renovasjonsordning for din husstand?
Avfallsbeholdere: eneboliger, tomannsboliger, rekkehus og andre
Eneboliger, tomannsboliger og rekkehus bruker vanligvis standard renovasjonsløsning med avfallsbeholdere.
Sortering
I Ullensaker har vi to beholdere: en for papp, papir og kartong (grønt lokk) og en for restavfall (grått lokk).
- Papp- og papiravfall kastes løst i beholderen med grønt lokk.
- Plast samles i egne gjennomsiktige plastsekker du får fra ØRAS. Plastsekken settes ved siden av papirbeholderen på hentedag for papp og papir. Husk dobbelknute!
- Matavfall samles i egne grønne spesialposer du også får fra ØRAS. Matavfallsposer (knyttet med dobbelknute) kastes i beholderen for restavfall.
- Restavfall pakkes i vanlige handleposer. Husk dobbelknute!
Henting
Mat- og restavfall hentes annenhver uke, mens henting av papir sammen med plastsekken skjer hver fjerde uke. Det er du som abonnent som er ansvarlig for å trille fram din beholder på hentedag og plassere den riktig (med håndtaket ut mot veien).
Endre beholderstørrelse
Du kan endre størrelsen på restavfallsbeholder og for beholderen for papir. Størrelsen på restavfallsbeholderen vil påvirke renovasjonsgebyret ditt.
Fellesbeholdere
Det er mulig å bytte til fellesbeholdere som skal brukes av flere husstander samtidig dersom forholdene ligger til rette for det.
Vedlikehold og vask
Avfallsbeholdere eies av ØRAS. Du er likevel selv ansvarlig for daglig vedlikehold og vask av beholdere.
Nedgravde løsninger: borettslag, sameier og andre
Borettslag og sameier har ofte nedgravde renovasjonsanlegg slik som nedgravde containere eller mobilt avfallssug.
Sortering
Nedgravde løsninger har vanligvis tre nedkast: en for papp- og papiravfall, en for plast og en for restavfall sammen med matavfall. Antall nedkast kan likevel variere, og noen steder kan enkelte fraksjoner samles inn på andre måter (for eksempel plastemballasje kan samles inn i plastsekker utenom nedgravd løsning).
Papp- og papiravfall kastes løst, plast samles i mindre plastsekker fra ØRAS og matavfall samles i egne grønne spesialposer fra ØRAS. Restavfall pakkes i vanlige handleposer. Husk dobbelknute på alle poser!
Henting
Mat- og restavfall hentes vanligvis annenhver uke, mens henting av papir og plast skjer hver fjerde uke.
Fortettinger, drift og vedlikehold
Store avfallssekker og større gjenstander i nedkast skal ikke kastes i nedgravde anlegg - det fører til fortetting.
Borettslaget/sameiet er ansvarlig for drift og vedlikehold av nedgravde løsninger.
Bytte til nedgrave anlegg
Dersom borettslaget/sameiet ditt bruker avfallsbeholdere på hjul, kan dere velge å bytte til en nedgravd løsning. Etablering av nedgravde løsninger krever godkjennelse av kommunen. Kostnaden for å etablere en nedgravd løsning ligger på borettslaget/sameie.
Der det er etablert en nedgravd løsning er det ikke anledning til å bruke andre innsamlingsløsninger, med mindre det er særskilt avtalt med kommunen.
Stasjonært avfallssug
Nye boliger på Gystadmarka skal bruke et stasjonært avfallssug.
Sortering
Det stasjonære avfallssuget på Gystadmarka har fire nedkast: en for papp- og papiravfall, en for plastemballasje, en for matavfall og en for restavfall.
- Papp- og papiravfall kastes løst i nedkast til papp og papir (blå avfallsmerke).
- Plastemballasje samles i små plastposer (fås av ØRAS), før de kastes i nedkast til plastemballasje (lilla avfallsmerke).
- Matavfall samles i grønne spesialposer (fås av ØRAS), før de kastes i nedkast til matavfall (grønn avfallsmerke).
- Restavfall samles i avfallsposer eller vanlige handleposer, før de kastes i nedkast til restavfall (svart avfallsmerke).
Henting
Fra nedkast blir avfallet transportert via rør til en såkalt sentral, hvor det samles opp i store containere. Fulle containere vil senere bli hentet med en krokbil og kjørt videre til behandlingsanlegget.
Fellesbeholdere: hytter og fritidseiendommer
Det er helårsrenovasjon for fritidseiendommer i Ullensaker kommune.
Hytter og fritidseiendommer bruker vanligvis fellesløsninger som innebærer felles konteiner som benyttes av flere husholdninger. Det er også mulig å bestille egen sett av beholdere for en gitt eiendom. Dette forutsetter at abonnenten oppretter et ordinært abonnement og at hentestedet tilfredsstiller kommunens krav til blant annet avstand til kjørevei.
Det er veldig viktig å opprettholde gode rutiner på kildesortering også på hytter og fritidseiendommer. Større gjenstander og avfallstyper som ikke hentes hos deg skal du selv bringe til Miljøstasjon Dal Skog.
Kommunen kan vurdere å installere lås på fellesbeholdere for å forhindre bruk av beholdere av uvedkommende, overfylling og feilsortering.
Når du trenger flere poser eller sekker
Til avfallsbeholdere på hjul
Du kan enkelt be renovatøren om å legge igjen flere grønne matavfallsposer ved å knyte en grønn pose på̊ håndtaket til restavfallsbeholder (grått lokk).
Samme prinsippet gjelder for plastsekker: knytt en plastretursekk (eller en annen type pose) på̊ håndtaket til papirbeholder for å få en ny sekk.
Er du helt tom for grønne poser/blanke sekker, knyt på en annen pose. Du får ny rull neste gang beholderen tømmes. Det er viktig å henge posen på riktig beholder, siden det er to forskjellige biler som henter avfallet ditt.
Til nedgravde anlegg og avfallssug
Ta kontakt med styret eller vaktmester. Borettslag/boligsameier og andre med fellesbeholdere organiserer felles bestilling via skjema på ØRAS sine sider.
Dette er du ansvarlig for
- Ha et renovasjonsabonnement. Alle husholdninger, også fritidseiendommer, er forpliktet til å delta i kommunens renovasjonsordning. Grunnlaget for ordningen er kommunens renovasjonsforskrift. Dersom du av en eller annen grunn ikke har et renovasjonsabonnement, må du straks melde fra om dette til kommunen.
- Sørge for å ha riktig størrelse på avfallsbeholdere. Dersom avfallsbeholdere blir overfylt, er du ansvarlig for å bringe overskytende avfall til gjenvinningsstasjon for egen regning.
- Melde fra om endringer som berører renovasjonsabonnement eller avfallsbeholdere.
- Betale renovasjonsgebyr.
- Kontrollere faktura og melde fra dersom du ikke mottar den eller hvis du finner feil. Renovasjonsgebyret betales over to terminer med forfall 20. mars og 20. september.
- Kildesortere alt avfall. Kommunen bestemmer hvordan dette skal gjøres. Du er ansvarlig for å holde deg oppdatert på bestemmelsene om kildesortering. Du må selv sørge for å kildesortere, pakke og legge avfallet i avfallsbeholdere.
- Levere avfall til godkjent leveringssted. Du er ansvarlig for å levere til godkjent mottak avfall som ikke omfattes av henteordningen samt farlig avfall (slik som malingrester, løsemidler og rester av vaskemidler), batterier og elektriske produkter. Ved levering av avfall til returpunkt eller gjenvinningsstasjon må du overholde regler for levering.
- Vedlikeholde avfallsbeholdere og hentested. Vask avfallsbeholdere ved behov. Pass på at de ikke blir ødelagt. Rydd på hentestedet ved behov. Pass på at beholdere er tilgjengelige for renovatøren. Pass på å måke og strø ved hentestedet på vinteren.
- Følge med på informasjon om renovasjonsordning fra kommunen og ØRAS.
Publisert: 23.04.2020 11:59:39
Sist endret: 14.01.2025 11:58